In de showroom zien de meeste tweedehands auto’s er uit als nieuw. Ze ruiken
dankzij speciaal daarvoor ontwikkelde spuitbussen autogeur zelfs alsof ze de
fabriek uitkomen. Maar schijn bedriegt. Onder de motorkap wemelt het soms
van de versleten rubbertjes, krakkemikkige waterpompen, uitgelubberde
aandrijfriemen of wat dan ook.
De staat waarin een auto verkeert, hangt natuurlijk van een hoop factoren af,
maar bij het ene model loop je nu eenmaal meer risico op forse
reparatiekosten dan bij een andere auto.
Moest je vroeger maar hopen dat je garagehouder eerlijk was, tegenwoordig kun
je op fora en internetsites van bijvoorbeeld de consumentenbond (testen
helaas alleen voor leden), een schat aan informatie vinden. Zo blijkt de
Renault Scenic uit eind jaren negentig een brekenbeentje, en heeft de verder
als zeer degelijk bekend staande Skoda Octavia stationwagon last van slappe
vering achter.
Voor wie snel wil weten welke auto’s goed bekend staan op de tweedehands markt
en welke juist niet, is er de Engelse reliability index. Deze index wordt
samengesteld door een bedrijf dat een soort verlengde ‘fabrieks’-garantie
verkoopt voor auto’s tussen de vijf en tien jaar oud.
In feite neemt het bedrijf het risico op dure reparaties op zich, en betaal
jij een maandbedrag dat ietsje hoger ligt dan de gemiddelde reparatiekosten
van een bepaald model. Iets wat we in Nederland kennen van
leasmaatschappijen. Het mooie van het Britse model is dat het wat oudere
auto’s betreft. Dat geeft een schat aan informatie die ook voor Nederlanders
interessant kan zijn.
De Britten berekenen de betrouwbaarheid aan de hand van een aantal factoren.
Hoe lang staat de auto bij de garage, wat ben je jaarlijks kwijt aan
reparaties, hoeveel staat er op de kilometerteller en hoe is oud is de auto?
Bekijk de slideshow: De
vijf minst betrouwbare tweedehands auto's
Bekijk de slideshow: De
vijf meest betrouwbare tweedehands auto's
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl