Mobiele apparaten zijn steeds vaker te vinden op de werkvloer.
Onderzoeksbureau Forrester
schat dat wereldwijd 25 procent van de werkcomputers tablets en smartphones
zijn.
Over de aankoop van tablets wordt niet door alle bedrijven even goed
nagedacht, schrijft The
Wall Street Journal. De vijf meest gemaakte fouten op een rij.
1. Lukraak tablets aanschaffen
Bedrijven kopen tablets zonder na te denken over waar de apparaten voor worden
gebruikt. Sommige ondernemingen kopen 20.000 tablets, geven ze aan
werknemers en wachten op feedback, zegt Chris Curran van Pricewaterhouse
Coopers. "Dat is geldverspilling en zorgt voor veel frustratie."
Beter is om eerst een kleine groep werknemers de tablet te laten proberen.
Ook moeten er van tevoren duidelijke afspraken gemaakt worden over wie de
eigenaar van de tablet is en hoe de apparaten worden onderhouden.
2. Niet weten waarvoor een tablet geschikt is
Tablets kunnen veel, maar zijn niet voor elke taak geschikt. Ze zijn (nog)
geen volwaardige vervanging voor een laptop. Veel programma’s werken niet op
tablets en documenten die verstuurd worden naar een mobiel apparaat zien er
soms niet hetzelfde uit als op een desktop.
Sommige bedrijven gebruiken daarom Virtual Network Computing (VNC), waarmee
gebruikers toegang hebben tot hun desktop op de computer vanaf hun mobiele
apparaat. Maar door het kleinere scherm en het gebrek aan toetsenbord en
muis werkt dat niet altijd prettig.
3. Verwachten dat de juiste apps beschikbaar zijn
Bedrijven denken dat het eenvoudig is om de apps te krijgen die zijn voldoen
aan hun wensen. Maar de meeste ondernemingen hebben niet de middelen om zelf
apps te ontwikkelen en te updaten. De online winkels van Apple en Android
zijn weliswaar uitgebreid, maar niet volledig.
4. Denken dat tablets goedkoper zijn dan laptops
De aankoopprijs van tablets is doorgaans lager dan die van laptops en
desktops, maar ze moeten ook vaker vervangen worden. Softwarebedrijf SAP
heeft bijvoorbeeld 14.000 tablets verspreid onder werknemers en zegt dat die
elke 18 tot 24 maanden worden vervangen. Dit om de voordelen te hebben van
de laatste verbeteringen aan software en hardware.
Andere vragen zijn wat je met de oude apparaten doet en hoeveel
reserve-exemplaren je op voorraad moet hebben. Het telkens afsluiten van
mobiele data-abonnementen voor nieuwe tablets kost bijvoorbeeld geld.
5. De veiligheid verkeerd inschatten
Om een tablet optimaal te benutten is het nodig om veel data op het apparaat
te zetten. Maar dan moet het bedrijf ook zorgen voor voldoende beveiliging.
Ook de mate van controle van de IT-afdeling is een issue. Als werknemers hun
eigen tablet gebruiken tijdens het werk, mag de IT-afdeling dan op afstand
het apparaat wissen als het wordt gestolen? Werknemers kunnen daarnaast zelf
apps downloaden, wat problemen op kan leveren bij het updaten van de
software en eigen applicaties.
Bedrijven moeten erkennen dat tablets een ander beestje zijn en andere
manieren van management vergen, zegt Lars Kamp van adviesbureau Accenture
tegen The Wall Street Journal. "Denk niet dat tablets een uitbreiding
van de bestaande IT-systemen zijn. Dat zijn ze niet."
Lees ook op Z24:
tabletwinkel'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl