De oud-president van Nestlé klaagt zijn voormalige werkgever aan omdat die patenten zou gebruiken die zijn nieuwe bedrijf in de weg zitten én bovendien bij hem in bezit zijn. De schade kan oplopen tot in de miljarden.

De zorgeloze reclames van Nespresso met een soepele George Clooney in de hoofdrol verbergen de harde realiteit waar moederbedrijf Nestlé mee worstelt. Het aandeel van Nespresso in de koffiecupjesmarkt slinkt al jaren en het einde lijkt nog niet in zicht. Talloze nieuwkomers maken óf de cupjes voor een lagere prijs, óf zetten hun eigen apparaat in de markt.

Nestlé heeft vooralsnog een ferme grip op de markt. Nespresso is marktleider, met 11 procent en de Dolce Gusto is goed voor een derde plek met 6,5 procent. Senseo zit daar als nummer twee tussenin.

Maar drie jaar geleden verloor Nestlé een cruciaal patent. Daardoor zijn er nu meer dan 200 bedrijven die cupjes maken die geschikt zijn voor de Nespresso-apparaten. De Zwitserse voedingsgigant schikte met veel van deze bedrijven.

Paradoxale aantijgingen

Maar het bedrijf van uitgerekend oud-Nestlé-president Jean-Paul Gaillard, Ethical Coffee Company, blijft zich verzetten tegen Nestlé, schrijft The Wall Street Journal. Volgens Gaillard heeft Nestlé de Nespresso-machines zo aangepast dat ze niet meer werken met de capsules van ECC, dat eveneens in Zwitserland gevestigd is.

Bovendien zou Nestlé daartoe gebruikmaken van een techniek waarop ECC weer het patent heeft. Paradoxaal wellicht, maar Gaillard heeft de aantijgingen aangemeld bij meedere rechtbanken in Europa.

Cruciale zege in rechtbank

Gaillard was Nestlé-president van 1988 tot 1997. Nu maakt zijn bedrijf Ethical Coffee Company een afbreekbare capsule die beter zou zijn voor het milieu dan de aluminium cupjes van Nespresso. ECC boekte vorige maand een cruciale zege toen het Europese Patentambt EPO oordeelde dat Nestlé geen claim had om het patent van ECC naar zich toe te trekken.

Lees ook op Business Insider

Nespresso is een belangrijk merk voor Nestlé en het maakt bijna 6 procent uit van de jaarlijkse omzet. In Europa heeft Nespresso een sterke voet aan de grond, maar in de VS moet het werk nog beginnen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl