Schel tl-licht, verweerd linoleum en eindeloze stapels en kasten met goedkope
boeken. Dat zijn de beelden die je te binnen schieten als je aan boekhandel
De Slegte denkt.
Maar dat moet veranderen. In de vestiging in Den Haag wordt hard gewerkt aan
De Slegte nieuwe stijl.
"We zijn een winkel voor mensen die van boeken houden, dat moeten
we laten zien", zegt Ron Mulders, directeur van De Slegte, terwijl hij
wijst op de twee enorme kasten met ingebonden boeken die aan weerszijden van
de ingang van het Haagse filiaal prijken.
Weg zijn de tafeltjes met stapels goedkope boeken, langs de wanden staan nu
keurige houten stellingkasten met tweedehandsjes én ramsj. Midden in de
grote hal staat prominent een grote balie waar mensen hun tweedehands boeken
kunnen inleveren voor de verkoop.
"De inkoop zat altijd verstopt bovenin en achterin de winkels. We
gaan nu meer laten zien wat we doen", vertelt Mulders. Wat ook
verandert, is dat de tweedehandse en de nieuwe boeken (ramsj en
voordeelboeken) door elkaar heen komen te staan.
Het vertrouwde De Slegte-blauw wordt vervangen door paars, dat terugkomt in
het logo, in accenten in de winkel, het tapijt en de kleding van Mulders.
Speciaal voor de gelegenheid heeft hij een paarse trui aangeschaft.
Over minder dan twee weken moet het Haagse filiaal open, maar in de winkel
zelf is het nog een puinhoop. Pas gestort beton ligt te drogen, de nieuwe
vloer moet nog gelegd worden en wie naar de eerste verdieping wil, moet
onder een stapel kasten doorkruipen.
"Het is allemaal heel snel gegaan", aldus Mulders. "In juli
zijn we met het architectenbureau gaan praten, op 2 september heb ik de
plannen voorgelegd aan de raad van advies en op 13 november opent de winkel."
Aan het succes van het filiaal in Den Haag is veel gelegen, het is erop of
eronder. De winkelketen maakt al een paar jaar verlies en het geld raakt
langzaamaan op. "We moeten alles op alles zetten om te renderen. Niets doen
is geen optie meer."
Daarom werd Mulders vorig jaar aangetrokken, om als eerste niet-familielid het
bedrijf te leiden. Hij rapporteert aan de raad van advies, waar Jan Bernard
de Slegte, achterkleinzoon van de oprichter, samen met twee anderen deel van
uitmaakt. De rest van de familie heeft Mulders een enkele keer gezien. "We
betalen de huur aan ze, verder houden ze afstand tot het boekenbedrijf."
De dagelijkse leiding was tot vorig jaar nog in handen van Jan Bernard
de Slegte. Die kreeg de controle over het bedrijf toen hij in 1994 een
managementbuy-out deed en zijn vader uitkocht. De boekhandels kwamen onder
zijn beheer. De panden waarin de winkels gevestigd waren, bleven in handen
van de familie.
De winkelketen ging een fase van snelle groei in. Er kwamen nieuwe
vestigingen, een extra distributiecentrum, een webshop en het bedrijf nam
concurrent De Witte Boekenmarkt over.
Vergeten werd om aandacht te besteden aan de formule van De Slegte
zelf. "Het idee heerste dat het bedrijf dat er stond, goed was. De accenten
lagen in die tijd te veel buiten de deur, dat was een minder gelukkige
keuze."
De Witte Boekenmarkt is inmiddels doorverkocht, een aantal De Slegte-filialen
is afgestoten en de internetwinkel was in die vorm ook geen lang leven
beschoren.
Het bedrijf bestaat nu uit 27 winkels. Eind 2007 ging de nieuwe webshop
voorzichtig van start. Hoewel Mulders de mogelijkheden van internet als
medium voor het verkopen van tweedehands boeken ziet, ligt daar nu de
prioriteit nog niet. "Eerst moeten de winkels weer goed lopen, dan gaan we
ons bezig houden met internet." (zie kader)
Een vast tijdspad voor het uitrollen van de nieuwe formule naar de andere
filialen, heeft hij niet. "We moeten eerst kijken of het filiaal in Den Haag
gaat lopen, dan kijken we verder. Wat we gaan doen als het niet werkt, weet
ik niet. Er is nog geen plan B. We hebben met de nieuwe formule geen gok
genomen, ik zou het eerder een gecalculeerd risico willen noemen", aldus
Mulders.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl