De wereld digitaliseert in rap tempo: we boeken, kopen, huren en communiceren vooral online. Ook zakelijk. Toch is er in het digitale geweld een toenemende vraag naar live ontmoetingen. Bedrijven organiseren steeds vaker evenementen en de budgetten stijgen, zo blijkt uit onderzoek van branchevereniging IDEA. Slim, of niet?

Wie vijf jaar geleden zijn geld heeft ingezet op online live-streams is er bedrogen uitgekomen. Hoewel veel startups hun best deden om events online te laten plaatsvinden, geven grote merken de voorkeur aan het traditionele evenement op locatie.

Offline versus online

De reden is simpel, volgens Bart van de Beek, creatief directeur van Eventbureau.nl: “Je merkt dat bedrijven steeds meer geloven in een goede mix tussen on- en offline. Waar de marketingbudgetten voor tv, print en radio verschuiven naar online, blijven de budgetten voor evenementen gewoon op hun plek.”

Opmerkelijk? Zeker, want 5 jaar geleden was vrijwel iedereen overtuigt dat webinars de markt voor live events flink zouden opschudden. “Juist omdat we allemaal zoveel tijd online doorbrengen, ontstaat er steeds meer de behoefte om elkaar offline te ontmoeten. We blijven tenslotte sociale wezens en het ‘wij’-gevoel is meer dan ooit belangrijk voor veel mensen”, concludeert Van de Beek. Zijn bedrijf Eventbureau.nl produceert en regisseert onder het motto Ervaar het verschil de meest uiteenlopende evenementen voor de overheid en het bedrijfsleven.

Events worden steeds groter

Van Chantal’s Pyjama-party tot Nikkie in Concert: je ziet een toename in events met een grote sponsor erachter, volgens Van de Beek. Ook de corporate events groeien volgens de expert. “Waar 10 jaar geleden het kleine event won vanwege het persoonlijke karakter, willen merken nu juist impact maken.”

Het aantal grote evenementen blijft groeien

Nico Alsemgeest

De ervaringsdeskundige legt uit: “Veel grote merken zetten events in om online reuring te creëren. Een event blijft niet meer tussen de muren van de venue. Met behulp van social media gaat het evenement viraal. Mits je een waanzinnig event neerzet met grote artiesten en een goed doordacht concept. Dat is de reden waarom merken dit soort dagen toevoegen aan hun marketingmix. 10.000 mensen die livestreamen wat er gebeurt, dat creëert natuurlijk een olievlek aan awareness voor je merk.”

30 procent van de opdrachtgevers van Nederlandse livecommunicatie- en eventbureaus geeft aan in 2019 meer evenementen te hebben georganiseerd. Voor ruim 50 procent is het aantal events gelijk gebleven, aldus IDEA. 80 procent geeft aan dat dit soort evenement binnen hun bedrijf een volledig geïntegreerd onderdeel is van de marketingmix.

Wat kan een event voor je merk betekenen?

Bleven we eerder in Nederland vooral hangen bij de vrijdagmiddagborrel en het jaarlijkse personeelsfeest, tegenwoordig schieten de congressen en evenementen met impact uit de grond. Van de Beek: “Zeker nu bedrijven moeite hebben om personeel bij zich te houden, kun je niet meer aankomen met een zaaltje in een Van der Valk-hotel. Wij helpen merken om hun missie en kernwaarden te vertalen in een event. Wat is nou echt de doelstelling van het bedrijf? Waarom organiseer je een event? Het antwoord daarop vormt de basis van onze concepten.”

Zolang de economie blijft groeien en ook de personeelstekorten niet afnemen, zal de corporate eventwereld waarschijnlijk blijven groeien. Wil je zelf aan de slag gaan met een evenement, kijk dan goed naar een concept dat past bij je merk.

Over Eventbureau.nl

Met meer dan 15 jaar ervaring bedenkt Eventbureau.nl sensationele evenementen en creëert onvergetelijke herinneringen. Eventbureau regisseert, produceert en realiseert de ideale ontmoeting tussen mensen, een merk of doelgroep. Altijd met een klinkend resultaat.