Kledingwinkel CoolCat krijgt gemiddeld 450 sollicitaties per maand. Op basis van duizenden recensies door huidige en voormalige medewerkers op vacaturesite Indeed staat het kledingmerk op plek twee in de lijst van Top-Rated Workplaces 2018.

CoolCat komt daarmee nét achter de nummer één: Social Deal. Het online platform voor lokale kortingsdeals blinkt vooral uit in haar bedrijfscultuur, maar ook CoolCat scoort op dit punt bijzonder goed volgens de veelal jonge werknemers van het bedrijf.

CoolCat mag een Amerikaans klinkende naam hebben, het merk is puur Hollands. In 1979 begon Ronald Kahn met zijn inmiddels befaamde retailketen voor jongeren. Kahn was niet zomaar een ondernemer; hij had een missie. En die missie is volgens HR-manager Peter Wolters van der Weij nog springlevend.

Vanuit welk idee is CoolCat ontstaan?
Peter: “Oprichter Ronald Kahn wilde een kledingmerk voor kinderen uit gezinnen met lagere inkomens. Hij vond het onterecht dat sommige kinderen er op het schoolplein niet cool uit konden zien omdat merkkleding voor hen te duur was. CoolCat wilde value for money leveren maar tegelijk een merk zijn voor modieuze, stoere kleren.”

Campagnebeeld van CoolCat

Wat is er over van dat idealisme na 40 jaar?
“Het uitgangspunt van Ronald Kahn is nog steeds de basis van CoolCat. We onderscheiden ons omdat we een local hero zijn. En ook met kleren die meer prints hebben en net wat hipper en eigenzinniger zijn dan bij concurrenten.”

Kunnen jullie makkelijk aan personeel komen?
“Ja. Ondanks het feit dat de economie flink groeit en jongeren de banen voor het uitkiezen hebben, kregen we vorig jaar gemiddeld 450 brieven per maand.”

Wat is het succes van CoolCat op de arbeidsmarkt?
“Medewerkers zeggen dat ze bij CoolCat als volwaardig worden gezien. Ze krijgen verantwoordelijkheid en draaien volwaardig mee in het team. Er is nauwelijks hiërarchie en je mag zijn wie je bent. Tattoo’s, piercings en wat je aan hebt: het maakt ons niet uit. Het gaat ons om je houding en mentaliteit. We houden van mensen met persoonlijkheid die een mening hebben en daar ook voor uit durven te komen. Die vrijheid om jezelf te kunnen zijn spreekt jongeren aan. Dat zeggen wij niet zelf, dat horen we terug van medewerkers.”

Dus als HR-manager zit je bij CoolCat op rozen?
“Nee, want de wereld om ons heen verandert. Ook wij zullen te maken krijgen met de krapte op de arbeidsmarkt. Wat daarbij meespeelt is dat jongeren steeds hoger opgeleid zijn en daardoor minder snel voor een baan in de mode kiezen.”
“We zijn momenteel bezig met het optuigen van een nieuwe ‘werken bij’-website. We willen dat kandidaten zich in de toekomst presenteren in een korte video omdat we denken dat dit ons een beter beeld geeft wie iemand is dan een brief of e-mail.”

Hoe selecteren jullie nieuwe medewerkers?
“Hoe je bent opgevoed en uit wat voor nest je komt: dat is voor ons de basis. Het gaat erom dat je onze normen en waarden deelt, namelijk dat iedereen gelijkwaardig is. Intern vertalen we die waarden in de letters van COOLCAT. Zo staan alle letters voor een waarde; bijvoorbeeld de ‘o’ voor open minded, de ‘c’ voor customer focus, de ‘t’ voor together en de ‘a’ voor attitude.”

Hoe bewaak je de CoolCat-cultuur?
“Een van de eerste dingen die ik deed toen ik hier in 2016 begon was het introduceren van een interne app. Die hebben alle medewerkers op hun telefoon en daarmee blijven ze op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom CoolCat.”

“Daarnaast verkleinden we hiermee de fysieke afstand tussen winkels en Support Office. Maar er is ook een soort Facebook waar iedereen zijn berichten kan posten. Met de quiz kun je prijzen winnen. Want prestatiegericht zijn we ook.”

Wat vind jij kenmerkend voor jonge medewerkers?
“Ik heb lang bij MS Mode gewerkt. Daar was de gemiddelde leeftijd van medewerkers 41 jaar. Bij CoolCat is dat 24. Ik had verwacht dat jonge medewerkers meer veranderingsgezind en flexibeler zijn dan oudere. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Ook jongeren kunnen behoorlijk conservatief vasthouden aan het bekende.”

Wat betekent dit voor jou als HR-manager?
“Dat je ook jonge mensen goed moet uitleggen wat het beleid is, welke ideeën daarachter zitten en waarom we dat belangrijk vinden. Als je mensen wilt meekrijgen, moet je ze enthousiast maken voor de doelen die je wilt bereiken. En dat begint bij open en transparant zijn.”

Wat is de grootste uitdaging voor het merk CoolCat?
“CoolCat moet terug op de radar van tieners; de huidige generatie is opgegroeid met global players als H&M en Bershka. Door middel van de juiste marketing, zoals nu met Ronnie Flex, zorgen wij ervoor dat we als alternatief gezien worden. En dat is precies de positie die we zoeken; een local hero die precies weet wat er gaande is onder zijn doelgroep en daarmee de wereld een stukje mooier maakt.”

Bekijk hier de hele ranglijst met de 25 beste werkgevers van Nederland van Indeed. Indeed is de nummer 1 vacaturesite ter wereld met elke maand meer dan 200 miljoen unieke bezoekers. Bij Indeed komen werkzoekenden op de eerste plaats. Ze kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen, informatie over bedrijven bekijken en reviews over hun eigen werkgever achterlaten.