De Chinese startup in de elektrische autobranche Nio gaat het anders doen.

Dat weet miljardair en oprichter William Li zeker. Hij gaf onlangs zijn kijk op de concurrentie in een gesprek met Business Insider.

In december lanceerde Nio zijn eerste auto, de ES8. Een elektrische SUV met zeven zitplaatsen en een actieradius van 350 kilometer. Het bedrijf wil in 2020 een zelfrijdende elektrische auto op de Amerikaanse markt zetten.

Het is niet de eerste grote belofte van een Chinese startup in de elektrische autobranche. En genoeg daarvan zijn nooit ingelost. Zo was er Faraday Future, dat in 2016 een prototype lanceerdevan de zelfrijdende FF91. Twee jaar later had het bedrijf geen geld meer en lag het op zijn gat.

William Li vertelde aan Business Insider dat Nio heeft geleerd van Chinese concurrenten.

"Vanaf dag een was ik me ervan bewust dat in deze markt veel geld omgaat, dus moesten we ervoor zorgen onze groep investeerders groter werd", aldus Li. "De huidige investeerders van Nio doen mee voor de lange termijn, dus denk ik dat het voor ons geen probleem is om geld op te halen."

Nio wil op de beurs in New York 2 miljard euro ophalen

Nio telt 56 investeerders, aldus Li. Daaronder vallen de Chinese techgiganten Tencent, Baidu en Xiaomi en investeringsmaatschappijen zoals Lone Pine Capital (VS), CITIC Capital, Hillhouse Capital en Sequoia Capital.

Nio wil later dit jaar naar de beurs (op de New York Stock Exchange) en hoopt 2 miljard euro op te halen.

Li vertelde dat Faraday Future faalde doordat het bedrijf te veel zaken erbij ging doen. Volgens Li wilde Faraday in te veel industrieën meedoen, industrieën met een spijkerharde concurrentie. "Daardoor raakte uit beeld wat echt belangrijk was: auto's produceren", aldus Li.

"Voor ons is het anders, wij richten ons volledig op de auto-industrie", vertelt Li.

Faraday Future raakte berucht door niet-betaalde rekeningen, rechtszaken, een exodus aan werknemers en openlijke ruzies met ex-managers. Het bedrijf bestaat nog altijd en probeert opnieuw te beginnen nadat het eerder dit jaar een injectie van 1,5 miljard dollar kreeg.

LEES OOK: Waarom zien veel elektrische auto’s er zo lachwekkend uit? Deze Duitse professor weet het antwoord