Warenhuisketen Primark expandeerde de afgelopen vier kwartalen fors. De opening van nieuwe winkels in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten zorgde voor een totaal winkeloppervlak van ruim 1,1 miljoen vierkante meter in elf landen.

Medio september had Primark ongeveer 110 duizend vierkante meter aan zijn kledingkoopjes-imperium toegevoegd, vergeleken met twaalf maanden eerder.

In Nederland kwamen er drie winkels bij. Die vergrootten het vloeroppervlak van Primark in ons land tot ongeveer 63 duizend vierkante meter, een stijging van 12 duizend vierkante meter, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde jaarcijfers.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal winkels en de vloeroppervlakte (in vierkant voet) van Primark in verschillende landen.

primark

Primark is een dochter van het Britse bedrijf AB Foods in boekte over de twaalf maanden tot medio september dit jaar een 11 procent hogere omzet van 5,9 miljard pond, omgerekend 6,6 miljard euro.

Primark voelt daling van Britse pond

Sinds het Brexit-referendum van 23 juni dit jaar is het Britse pond hard in waarde gedaald, zowel tegenover de dollar als tegenover de euro. Dat werkt op verschillende manieren door. De omzet die Primark haalde in eurolanden zoals Spanje, Duitsland, Ierland en Nederland is gemeten in ponden meer waard geworden.

Aan de andere kant koopt Primark zijn kleding voornamelijk in dollars in en zorgt de daling van het pond ervoor dat die inkoopkosten hoger uitvallen voor kleding die in het Verenigd Koninkrijk wordt verkocht. Van belang daarbij is dat het VK goed is voor ongeveer de helft van het totale winkeloppervlak.

Primark gaf dinsdag aan dat de invloed van de verzwakking van het Britse pond op de winstmarges in de periode tot medio september dit jaar nog gering was. Maar "bij de huidige wisselkoersniveaus zal de impact op het nieuwe financiële jaar negatief zijn", zo valt te lezen in het jaarbericht.

Inkoop kleding in dollars

Maar hoe zit dat met Nederland? Aangezien de inkoop van Primark-kleding vooral in dollars wordt gedaan, telt voor Nederland de verhouding van de dollar tot de euro.

Bij een daling van de euro tegenover de dollar moet Primark kiezen: of de prijzen in euro's gelijk houden en genoegen nemen met een lagere winstmarge, of de prijzen verhogen met het risico dat er minder wordt verkocht. Dit laatste hangt ook af van wat de concurrentie in Nederland doet.

Stijgt de euro ten opzichte van de dollar, dan kan Primark in Nederland juist een prijsvoordeel doorgeven aan klanten, of ervoor kiezen om prijzen gelijk te houden en het valutavoordeel in eigen zak te steken.

Over het in september afgesloten boekjaar spreekt Primark wat betreft  Nederland van een "afnemend effect van kannibalisering naarmate het jaar vorderde". Het bedrijf doelt hiermee op het feit dat de uitbreiding van het aantal winkels in Nederland in eerste instantie betekende dat in bestaande Primarks wat minder werd verkocht, maar dat effect is kennelijk weggeëbd.

LEES OOK: Primark is heel succesvol, maar hoe lang nog? 3 kenners over kansen en bedreigingen