De Efteling zelf zegt van niet. “Disney is begonnen met het maken van series
en is daarna ook parken gaan exploiteren. Bij ons is en blijft het pretpark
de rode draad. Sprookjes zijn onze essentie.”

In 2007 haalde de Efteling nog meer dan tachtig procent van de inkomsten uit
het park. Toch staat in het jaarverslag over vorig jaar dat “diversificatie,
schaalvergroting en het exploiteren van het merk Efteling moeten leiden tot
een nog sterkere marktpositie”.

“De diversificatie van de Efteling begon al in 1992 met de
opening van het Efteling Hotel”, zegt een woordvoerder van het park. “Niet
lang daarna, in 1995, openden we het golfpark om ons meer op het zakelijke
publiek te richten.” Net zoals de hotels die bij de Disneyparken horen, is
het Efteling Hotel in geheel dezelfde stijl als het pretpark opgetrokken.

Binnenkort komt er nog een alternatieve overnachtingsmogelijkheid bij. Deze
maand presenteerde de Efteling de plannen voor een nieuw aan te leggen
vakantiepark met bungalows en appartementen: Bosrijk. Eind volgend jaar moet
Bosrijk de eerste gasten kunnen herbergen. Met het vakantiepark hoopt de
Efteling nog meer mensen te kunnen bewegen meerdere dagen in het
attractiepark te spenderen.

Bovendien moet het bungalowpark een belangrijke troef worden op weg naar de
“jaar-rond-exploitatie” die het bestuur nastreeft. Nu is het park nog een
paar maanden per jaar gesloten, maar over een jaar of drie is het de
bedoeling dat gasten het gehele jaar door een droomvlucht kunnen maken. Ook
Disneyland is het hele jaar geopend.

Het theater is tevens belangrijk in de diversificatie van de Efteling.
Door de jaren heen werden de shows steeds groter. De laatste Efteling
musical werd op de Uitmarkt gelanceerd.

Deze maand maakte de Efteling bekend het theater te verzelfstandigen en dus
los te koppelen van het pretpark. “De kleinere parkshows zullen we niet meer
in het theater vertonen, wat beter is voor de professionalisering”, licht
een woordvoerder van het park toe. “De musical Assepoester heeft buiten de
Efteling in België gespeeld en onze nieuwe show ,Sprookjesboom op reis, zal
op meerdere plaatsen in Nederland te zien zijn.”

De Efteling profileert zich steeds meer als een mediamaker. Dit jaar
ging de eigen radiozender van het park de ether in. Bovendien produceert de
Efteling verschillende televisieprogramma’s zoals Ti Ta Tovenaar. “In 2004
zijn we begonnen met televisieseries. Natuurlijk samen met partners.” Doel
hierbij is om, zoals het park zelf aangeeft, 24 uur per dag overal en via
verschillende kanalen bereikbaar te zijn. Dit alles moet natuurlijk leiden
tot meer bezoek aan het park, maar ook zorgen voor risicospreiding doordat
de inkomsten uit verschillende bronnen komen.

De strategie legt het bestuur in ieder geval geen windeieren. Het
bedrijfsresultaat vorig jaar steeg naar recordhoogte: 19,4 miljoen euro. Een
stijging van 11,5 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl