KLM wil dat Schiphol volgende week met concrete oplossingen komt om te voorkomen dat de veiligheidscontroles tijdens piekdagen in de zomervakantie opnieuw dichtslibben, zoals in de meivakantie gebeurde.

Dat zei topman Pieter Elbers van de luchtvaartmaatschappij donderdag tegen persbureau ANP.

De inzet van extra personeel die Schiphol eerder deze week aankondigde, is volgens Elbers slechts een eerste stap. “De zomervakantie komt eraan, dan liggen de volumes nog hoger”, aldus de KLM-baas.

Er zijn volgens hem veel meer knelpunten die voor die tijd moeten zijn aangepakt, van de afhandeling van bagage tot de beschikbaarheid van voldoende opstelplaatsen voor vliegtuigen.

Miljoenen euro’s schade

Lange wachttijden voor passagiers op Schiphol tijdens de meivakantie hebben KLM “ettelijke miljoenen” gekost, liet het bedrijf woensdag al weten. Dagelijks moesten tientallen mensen worden omgeboekt die hun vlucht hadden gemist. Bij vertragingen van drie uur of meer hebben passagiers bovendien recht op een schadevergoeding.

“We gaan kijken wat we kunnen doen met de schade”, kondigde Elbers aan. “Volgens Brusselse regels moeten wij als luchtvaartmaatschappij compensatie bieden bij vertraging. Maar in de wet staat ook dat je als klant rechten hebt als een bedrijf niet levert wat is afgesproken.”

Gesprek met Dijksma

KLM bespreekt de situatie komende week met Schiphol en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur. Elbers heeft hoge verwachtingen van dat gesprek, al baalt hij er vooral van dat Schiphol niet eerder geluisterd heeft naar de waarschuwingen van zijn belangrijkste klant.

Lees ook op Business Insider

Schiphol heeft volgens KLM de laatste jaren niet snel genoeg geïnvesteerd in uitbreiding van de infrastructuur. Dat het luchthavenbedrijf verrast zou zijn door de drukte van de laatste tijd, vindt KLM “ongeloofwaardig”.

“De gevolgen daarvan zijn slecht voor ons, voor onze passagiers en voor de reputatie van Nederland in het buitenland”, zei Elbers. “In China bijvoorbeeld wordt Schiphol juist vaak genoemd als voorbeeld van hoe een luchtvaartknooppunt hoort te werken. Maar moet je eens zien wat er nu op social media over ons wordt gezegd.”

Hoge werkdruk

Vakbond FNV is evenmin tevreden. “De intenties die zijn uitgesproken klinken goed, maar ik ben teleurgesteld dat er geen enkele concrete toezegging is gedaan”, liet bestuurder Leen van der List weten. FNV waarschuwt al langer dat de werkdruk voor de beveiligers op Schiphol veel te hoog ligt.

De toenemende drukte op Schiphol kan KLM ook op de langere termijn belemmeren in zijn groeiplannen. Met omwonenden is afgesproken dat tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vliegtuigen per jaar mogen vertrekken of landen op de luchthaven. Dit jaar is dat evenwel “nog geen thema”, zei Elbers.

LEES OOK: 6 bizarre plannen om nog meer mensen in een vliegtuig te proppen

patent vliegtuig luchtvaart passagiers fietszadel