Voor sommige autobouwers geldt: hoe gekker de concept car, hoe beter.

Concept cars – of gewoon conceptauto’s – lijken een vreemd deel van de auto-industrie. De voertuigen zijn vaak allesbehalve praktisch en simpelweg bizar.

Maar fabrikanten gebruiken de experimentele modellen om te laten zien hoe zij denken dat de auto-industrie zal veranderen door de komst van batterijtechnologie, zelfrijdende software en kunstmatige intelligentie. Ze rijden niet binnenkort op de snelweg, maar je kunt zo wel de toekomst een beetje verkennen.

Scroll naar beneden om de meest futuristische concept cars van 2017 tot nu toe te zien:


1. Airbus was nogal creatief: een elektrische tweezitter die opgetild kan worden door een drone genaamd Pop.Up System. De auto heeft een actieradius van 100 kilometer.

Foto: Reuters/Arnd Wiegmann

De Pop.Up kun je makkelijk van het chassis ontkoppelen zodat de drone hem kan oppikken.

Foto: Airbus

Of de Pop.Up ooit realiteit wordt? Wie zal het zeggen. Wel past het bij het plan van Airbus om een voertuig te maken dat verticaal kan opstijgen en landen.


2. Volkswagen onthulde op de autoshow van Genève een zelfrijdende conceptauto die meer een personal assistent is. Sedric bevat kunstmatige intelligentie waardoor hij zelf een parkeerplaats vindt, je kinderen afzet en pakketjes oppikt.

Foto: Volkswagen Group

Sedric heeft een hightech voorruit met gigantische OLED-ogen, zwarte deuren en geen pedalen of knoppen voor de bestuurder.

Foto: source Volkswagen Group

3. Toyota's i-TRIL concept maakte zijn debuut op de autoshow van Genève. De tweezitter is bedoeld als alternatief voor de motor en het openbaar vervoer, voor iedereen die een kleinere oplossing zoekt.

Foto: Toyota

Het concept bevat Toyota's Active Lean-technologie, waarbij het voertuig in de bocht tegenhangt. Zo kun je extreem korte bochten draaien. Het wagentje moet een actieradius van 200 kilometer hebben.

Foto: Toyota

4. Fiat Chrysler kwam met een concept car die zich helemaal richt op hightech millennials. De auto is niet meteen een aandachtstrekker als je kijkt naar de esthetiek: hij is groot, vierkant en ziet er lomp uit...

Foto: Screenshot

...maar de auto moet echt laten zien wat millennials zoeken in een auto, zegt FCA. Hij is elektrisch en kan 50 procent van zijn batterij opladen in minder dan twintig minuten met een snellader op gelijkstroom.

Foto: FCA

De auto bevat lidar en andere sensoren, zodat hij autonoom kan rijden op level 3. Dat betekent dat hij geschikt is om in de stad mee te rijden, maar dat een mens nog steeds wel de boel in de gaten moet houden.

Foto: Screenshot

5. Of het nog gekker kan? Rinspeed kwam met zijn Oasis-auto op techbeurs CES. De wagen bevat een tuintje, compleet met Bonsai-bomen en radijsjes.

Foto: Rinspeed

De plantenbak is direct achter de voorruit geplaatst.

Foto: Rinspeed

In de auto heb je een enorm beeldscherm van Harman dat je met spraak en gebaren kunt besturen. De wagen waarschuwt je voor obstakels via een beeldscherm in de voorruit.

Foto: Rinspeed

Rinspeed ziet al voor zich hoe mensen de auto delen via een Tinder-achtige app.

Lees hier meer over het model.


6. Honda kwam eerst met foto's van zijn nieuwe NeuV concept car in december. Het model maakte zijn debuut uiteindelijk op CES.

Foto: Honda

Honda zegt dat de auto zelfrijdend en elektrisch is, maar treedt verder niet in detail.

Foto: Business Insider/Cadie Thompson

De conceptauto beschikt over kunstmatige intelligentie die 'menselijke emoties kan lezen' om de rijervaring te verbeteren.

Foto: Business Insider/Cadie Thompson

Lees hier meer over de auto.


7. Volkswagen onthulde een hightech versie van zijn klassieke bus. De elektrische, nieuwe hippiewagen heeft een actieradius van 435 kilometer.

Foto: Reuters/Brendan McDermid

Volkswagen zegt dat de wagen lidar bevat, een radar, camera's en ultrasonische sensoren waardoor hij volledig autonoom kan rijden.

Foto: Volkswagen

De conceptauto heeft meer snufjes, zoals een tablet die je uit de console kan halen om mee te nemen. De bestuurder kan het busje ook openen met een smartphone.

Foto: Volkswagen

Lees hier meer over de mini-bus.


8. Toyota's nieuwe conceptauto wil jouw beste vriend zijn (net als de Honda NeuV). De wagen heeft een AI-assistent genaamd Yui die je onderweg helpt bij je taken, zoals een gesprek voeren, zodat je op de weg blijft letten.

Foto: Toyota

De auto heeft geen touchscreens, maar heeft wel een klein display.

Foto: Toyota

Wel heeft hij een paar andere foefjes, zoals vleugeldeuren en koplampen die kunnen knipogen.

Lees hier meer over de auto.


9. Met zijn nieuwste concept car wil BMW zijn visie op interieurs tonen. Het idee is dat je dankzij volledig autonome auto's een ruimere en gezelligere binnenkant krijgt.

Foto: Cadie Thompson/Business Insider

Er is zelfs ruimte voor een boekenplank.

Foto: Cadie Thompson/Business Insider

De conceptauto bevat een enorm beeldscherm zodat je lekker kunt relaxen terwijl de auto zelf rijdt.

Foto: Cadie Thompson/Business Insider

Lees hier meer over de conceptauto.


10. Nissan liet zijn VMotion-concept zien op de autoshow van Detroit. Hij heeft een adembenemend, geometrisch ontwerp.

Foto: Nissan

Kijk naar deze deuren!

Foto:  Nissan

De wagen laat Nissan's ProPilot-systeem zien. Hierdoor kan de auto tot 100 km/u autonoom rijden op snelwegen.

Foto: Nissan

Binnen is er een enorm beeldscherm voor alle tellers en het infotainmentsysteem.

Foto: Nissan

Lees er hier meer over.


11. Citroen kwam begin februari met zijn C-Aircross SUV. Het merk zegt bewust te hebben gekozen voor een 'modern' bodytype met ronde vormen en een kleuraccent.

Foto: Citroen

De auto bevat meerdere schermen en een simpel stuur.

Foto: Citroen

Camera's vervangen de twee buitenspiegels en projecteren het beeld direct in je achteruitkijkspiegel. De conceptauto heeft ook een panoramisch dak.

Foto: Citroen

12. Volkswagen onthulde de grote SUV Atlas in februari. Het concept bevat een dakkoffer.

Foto: VW

In totaal passen er zeven passagiers in.

Foto: VW

Er is alsnog meer dan genoeg ruimte in de achterbak voor een weekend weg.

Foto: VW

LEES OOK: Vergeet Tesla en Google: de Duitse auto-industrie is nog lang niet dood