Je baan opzeggen is één van de meest stressvolle en ongemakkelijke dingen die je kunt doen als werknemer.

Maar of je nu echt van je werk houdt en alleen maar vertrekt omdat er betere kans voorbij kwam – of dat je vertrekt omdat je geen seconde langer kan samenwerken met je baas – het is belangrijk om waardig en in goede harmonie te vertrekken.

Lynn Taylor, een arbeidsdeskundige en de auteur van het boek Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job, zegt dat het heel makkelijk is om in een emotionele bui het mijnenveld in te stappen door iets te zeggen waar je later spijt van krijgt.

“En als je bezig bent met een exit-gesprek moet je je woorden zorgvuldig kiezen. Je wil niet je kansen vergooien om goede referenties te krijgen (ja, veel professionals praten nog steeds ‘off the record’, zeker als je het geweldig hebt gedaan). En uiteindelijk wil je ook gewoon een goede reputatie houden binnen je zakelijke netwerk.”

Dit zijn volgens Taylor de 11 meest gemaakte fouten als mensen hun baan opzeggen, samen met tips om die blunders te voorkomen:

1. Het nieuws te vroeg delen

“Een van de grootste fouten die mensen maken is het voor de troepen uithollen en al over je nieuwe baan praten voordat het gepast is”, zegt ze.

Als je bijvoorbeeld nog geen officieel voorstel in handen hebt, moet je wachten met het vertellen tegen je huidige werkgever. Een mondeling aanbod is niet hetzelfde als eentje op papier.

Lees ook op Business Insider

“Misschien kan je niet wachten tot je jezelf kan bevrijden van het knellende korset van je huidige baan en heb je al maanden of zelfs jaren van dit moment gedagdroomd, maar houd je stil totdat je daadwerkelijk getekend hebt voor je nieuwe baan. Dingen kunnen altijd op het laatste moment misgaan en dan sta je met lege handen”, waarschuwt Taylor.

2. Liegen of overdrijven over een ander aanbod als manier om loonsverhoging of promotie te krijgen

“Managers kunnen een onverwacht oog hebben om dit soort strategieën te doorzien. Het is een heel riskant spelletje”, zegt Taylor.

Als je liegt over een andere aanbod om loonsverhoging of promotie te krijgen, kan dat recht in je gezicht terugslaan. Je huidige werkgever zou kunnen zeggen: “Gefeliciteerd, we wensen je veel succes!”

En als je bedrijf je een tegenbod doet en je accepteert het, onthou dan dat ze je zien als iemand die zomaar op kan stappen – en dat is niet ideaal.

“Het is anders als je echt een ander aanbod hebt en je je baas een laatste mogelijkheid wil geven je aan boord te houden. Maar zelfs die strategie is problematisch. Er is meestal een goede reden waarom je op dat punt bent aanbeland.”

3. Je vertrek aankondigen bij je collega’s voordat je je baas op de hoogte hebt gesteld

Zelfs als je een fantastisch aanbod hebt, zal je het nieuws eerst aan je manager moeten vertellen, zegt Taylor. “Roddels gaan als een lopend vuur rond als iemand vertrekt. Zelfs geruchten over een aanstaand vertrek die niet kloppen worden snel verspreid. Het nieuws uit tweede hand horen zal je baas ongelukkig – of zelfs razend – maken.”

Zelfs als je erg weinig respect hebt voor je baas, is het professioneel hem of haar als eerste op de hoogte te stellen. En je reputatie hooghouden moet altijd voorop staan, ook op weg naar buiten.

4. Negatieve dingen zeggen over het bedrijf, je baas of je collega’s

Als je eenmaal hebt opgezegd zou je wel eens het gevoel kunnen krijgen dat je de vrijheid hebt om te zeggen en te doen wat je wil.

Fout!

Je moet nooit schepen achter je verbranden. De zakenwereld is kleiner dan je denkt en je weet nooit wanneer je weer voor of met één van deze mensen gaat werken.

Blijf professioneel, zelfs als je echt het gevoel hebt heel nodig je hart te moeten luchten. Je zal nooit spijt krijgen van beleefd zijn.

5. Je collega’s proberen mee te nemen

Als je een bedrijf verlaat, laat je misschien ook wel vrienden achter of mensen met wie je heel goed samenwerkte.

“Sommige mensen kunnen het niet laten om collega’s te bewerken om ook over te stappen”, zegt Taylor. “Maar als collega’s met je mee willen naar je nieuwe baan, kan je het ze altijd laten weten als je eenmaal officieel vertrokken bent. Op voorhand een wervingscampagne beginnen, is riskant en kan je ook in juridische problemen brengen.”

6. Bedrijfsregels overtreden

Je bent nu zo ver gekomen – zet niet je carrière en je reputatie op het spel.

“Je aankondiging betekent niet dat je nu de ruimte hebt om alle protocollen los te laten, ondanks de nieuwe weg die je inslaat. Totdat je daadwerkelijk de deur uitstapt word je nog altijd betaald om naar behoren te blijven werken. Afscheid nemen door je favoriete collega een maand mee te nemen op retraite in Frankrijk of zoveel mogelijk onkosten declareren kan misschien wel als zoete wraak voelen, maar denk goed na”, zegt Taylor.

7. Geen rekening houden met je baas

De laatste indruk is vrijwel net zo belangrijk als de eerste indruk. Je afscheid zal worden onthouden dus doe het juiste en verzeker jezelf ervan dat je je baas genoeg aandacht geeft.

“Als je bezig bent met een groot project dat nog anderhalve maand duurt voor het klaar is, dan is het niet echt netjes om je te houden aan de standaard opzegtermijn. En als je echt een goede indruk wil achterlaten dan heb je misschien wel geschikte opvolgers in gedachten. Zorg er dan wel voor dat ze echt aan de voorwaarden voldoen”, legt Taylor uit.

8. Niet beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden van diegenen die jouw taken mogelijk overnemen

Verstandige professionals zorgen voor een soepele overgang als ze vertrekken.

Taylor zegt: “Zorg dat je beschikbaar bent om anderen uitleg te geven en vragen te beantwoorden. Hou besprekingen met je managers en projectteams om zaken over te dragen. Hoe meer je kan beantwoorden voor je vertrekt, hoe kleiner de kans dat je naderhand nog wordt gebeld of gemaild.”

9. Vergeten jezelf belangrijke persoonlijke documenten te sturen van je werkcomputer of mailaccount

Je hebt misschien wel onbedoeld persoonlijke informatie opgeslagen op je werkcomputer die na je vertrek eigendom blijft van je werkgever, legt Taylor uit. “In de ideale wereld heb je alle persoonlijke informatie gescheiden gehouden van je werk. Maar als dat niet het geval is, is er nauwelijks kans dat je het later nog terug kan krijgen.”

10. Weggaan zonder een dankwoord

Het adagium “eind goed al goed” heeft hier een kern van waarheid. Je wil over negatieve gevoelens heen kunnen stappen door waardig en diplomatiek te vertrekken, zegt Taylor.

“Zorg ervoor dat je je managers bedankt voor hun aandeel in je carrière. Toon waardering voor je team voor hun betrokkenheid en bijdragen. Dat is ten eerste gewoon de juiste manier. Maar ook omdat je elkaar in de zakenwereld vaak weer tegenkomt. Dat heb je waarschijnlijk wel gezien op LinkedIn bijvoorbeeld. Je weet nooit wie van kantoor weer opduikt in je leven, als klant, cruciaal contact of zelfs als je baas.”

11. Geen gedag zeggen

Sommige mensen willen hun vertrek niet al te groot maken. Anderen willen simpelweg zo snel mogelijk wegwezen. Maar het is hoe dan ook erg lomp en onprofessioneel om niet gedag te zeggen – op z’n minst tegen je directe collega’s en je baas – op je laatste werkdag.

Uiteindelijk, zegt Taylor, moet je je bedenken hoe jij wil worden herinnerd en hoe je zou willen dat een collega afscheid neemt. “Dat houdt je waarschijnlijk op het rechte pad, ondanks alle opwinding en de afleiding van je aanstaande overstap”, zegt ze.

LEES OOK: Deze 9 banen lijken fantastisch, maar vallen in de praktijk behoorlijk tegen