Waarom winkels, mensen boeken toch steeds meer via internet?
"We zien dat 86 procent van de klanten zich eerst oriënteert op internet,
maar daarna wel naar de winkel gaat om te boeken. De twee zijn onlosmakelijk
met elkaar verbonden. Om te groeien moeten we dus zorgen dat we in de buurt
zitten zodra een klant een keuze gemaakt heeft."
Maar het gaat slecht met de winkels, de afgelopen drie jaar daalde het
aantal reisbureaus van 2100 naar 1800.
"Het zou nogal stom zijn om meer winkels te openen als ze niet lopen. De
reisbureaus die sluiten, zijn de winkels die geen goede site hebben. Met
alleen een reisbureau schiet je tekort. Dan is de kans groot dat klanten je
voorbijlopen."
Als alle informatie ook online beschikbaar is, wat halen mensen dan nog bij
het reisbureau?
"Het gaat niet alleen om het vinden van de goedkoopste reis. Maar ook om
de klant te informeren. Er is zoveel informatie beschikbaar op internet, dat
veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. De efficiency van het
zoeken neemt af. De rol van het reisbureau bestaat erin om de gedachten van
de klant te ordenen en op die manier te helpen."
Voor welk soort vakanties komen mensen nog naar het reisbureau?
"We zien dat klanten de simpele vlucht, transfer,
accomodatie-arrangementen prima zelf kunnen boeken. Maar zodra het
moeilijker wordt, willen ze toch graag een reisbureau. Dus verre reizen of
rondreizen boeken ze toch liever persoonlijk."
En wat gebeurt er met de winkels als de prijzen teveel stijgen?
"Er is een maximum aan wat de consument aanvaardt aan prijsstijgingen. De
maatschappijen hebben zich al tot een bepaald bedrag ingedekt voor
stijgingen van de olieprijzen. Daarna moeten er toeslagen betaald worden.
Ook de vliegtaks is voor gezinnen een flinke stijging. Maar ik denk dat die
prijsstijgingen niet de grootste bedreiging zijn. Terrorisme is veel erger."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl