Dat zegt Arend Ardon van Holland Consulting Group, die volgende week dinsdag
aan de Vrije Universiteit Amsterdam promoveert op onderzoek hiernaar. Nieuwe
structuren of systemen kunnen via een stappenplan worden ingevoerd, maar een
cultuuromslag niet. Een stappenplan werkt bij de gratie van een afwachtende
houding van het personeel. Wil je gedrag veranderen, dan werkt een
stappenplan averechts.
In gesprek gaan
Mensen worden er juist reactief van, zoals blijkt uit uitspraken als ‘we
zullen wel zien waar ze nu weer mee komen’. Dat is voor managers dan weer
een extra bevestiging dat er een andere cultuur moet worden ingevoerd, stelt
Ardon. Hij raadt de managers aan met de mensen in gesprek te gaan over de
gewenste veranderingen. "Dan nemen zij het denken van de werknemers
serieus.”
Voor zijn onderzoek noteerde Ardon drie jaar lang honderden pagina’s
letterlijke gesprekken in directiekamers, managementoverleggen en
teambijeenkomsten. "Als je goed luistert naar de gesprekken in een
directieteam, hoor je al waar het vast gaat lopen.”
Vicieuze cirkel
En dat is wanneer een directeur het vermoeden uitspreekt dat de werkvloer zich
wel zal verzetten. Dan wil hij het goed in de hand houden en dat roept juist
weerstand op. De directeur ziet zijn vermoeden dan bevestigd en zo ontstaat
een vicieuze cirkel.
Zodra managers met hun mensen het gesprek aangaan en samen gaan kijken hoe het
anders kan, is de verandering al begonnen. Maar veel managers vinden dat
niet gemakkelijk, zo blijkt uit het onderzoek.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl