De handelssite Marktplaats.nl biedt een aardig kijkje in wat er in de
samenleving speelt. Als in de winter wordt gezinspeeld op een
Elfstedentocht, leidt dat meteen tot een hausse aan kluuntapijten en
slaapplaatsen langs de route. En nu ons land in de ban is van de
voetbalplaatjes van Albert Heijn, wordt daar ook op Marktplaats levendig in
gehandeld: ruim 3.400 advertenties telt de website momenteel.
Ook voor de huidige economische crisis vormt Marktplaats een interessante
barometer. De malaise heeft geleid tot een flinke opleving van de handel in
tweedehands spullen. Maar ook het aantal advertenties groeide explosief. Een
jaar geleden werden dagelijks ongeveer 200.000 nieuwe advertenties
geplaatst. Inmiddels is dit toegenomen tot 255.000.
Rotanstoel
Ook is er nu belangstelling voor andere zaken dan tijdens de hoogconjunctuur.
Zo is volgens Rianne van der Sar, senior PR-manager bij Marktplaats en eBay
Nederland, de vraag naar reparateurs het afgelopen halfjaar flink gestegen:
met maar liefst 41 procent. Consumenten zoeken vakmensen op allerlei
gebieden, of het nu gaat om de reparatie van een koelkast of de renovatie
van een rotanstoel. "Veel mensen stellen op deze manier een dure
aankoop uit”, geeft Van der Sar als verklaring voor deze trend.
Kinderkleding
Verder signaleert ze een verschuiving van luxe- naar alledaagse producten. “In
het verleden waren met name advertenties voor televisies en spelcomputers
druk bezocht. Inmiddels nemen vooral schoenen, meubelen en kleding in
populariteit toe.” De bezoekersaantallen in deze categorie zijn de afgelopen
zes maanden met gemiddeld 30 tot 40 procent gestegen.
En wie een blik werpt op de top tien van meest populaire rubrieken onder
sitebezoekers, ziet dat het lijstje wordt gedomineerd door diverse
kinderkledingmaten.
Gratis
Opvallend is tot slot de groeiende populariteit van de zoekterm ‘gratis’. Een
half jaar geleden werd daar ruim 260.000 keer per maand naar gezocht. In
februari maar liefst 320.000 keer.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl