Vlucht MH370 van Malaysia Airlines is in de nacht van 8 op 9 maart mogelijk gecrasht door een zelfmoordactie.

Dit hebben ‘welingelichte kringen’ gemeld, zo schrijft de Britse krant The Telegraph dinsdag.

Het onderzoeksteam zegt dat het “zeer onwaarschijnlijk” is dat een technisch mankement of brand de communicatieapparatuur in een keer heeft uitgeschakeld en zorgde voor een koerswending van 180 graden.

Ook het vervolg van de vlucht, die naar schatting nog zeven uur duurde (acht uur in totaal) en eindigde in het water van de Indische Oceaan, zou alleen door menselijk handelen kunnen zijn uitgevoerd.

Als deze interpretatie klopt is een van beide piloten de meest voor de hand liggende ‘verdachte’. Maar speurwerk in het leven van zowel de gezagvoerder als de co-piloot heeft hiervoor nog geen enkel bewijs opgeleverd.

Geen overlevenden

De regering van Maleisië maakte maandag bekend dat op basis van satellietgegevens vaststaat dat de Boeing 777-200ER in de zuidelijke Indische Oceaan is neergekomen en dat alle 239 inzittenden daarbij om het leven zijn gekomen.

Analyse van de route en de communicatie geven aan dat het toestel "op rationele wijze" werd bestuurd, zeggen de bronnen tegen The Telegraph. "Dit was een bewuste actie door iemand aan boord die precies wist wat hij moest doen. Maar over motieven tasten we in het duister."

Nog geen wrakstukken gevonden

Hoewel de koers van de MH370 aan de hand van satellietgegevens van het Britse Inmarsat en de Britse onderzoeksraad AAIB (Air Accidents Investigation Branch) goed te traceren bleek, is in het gebied waar de Boeing moet zijn neergestort nog steeds geen enkel wrakstuk gevonden.

Het gaat om een zeer uitgebreid wateroppervlak. Vliegtuigen en schepen uit verscheidene landen zijn al dagen op zoek naar de crashlocatie in zware weersomstandigheden.

Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.