Van marketingcampagne tot realiteit. Voor Ahold Delhaize heeft de kreet ‘Hamsteren!!!’ door de coronacrisis een geheel nieuwe betekenis gekregen. Zowel online als offline zag de Zaanse grootgrutter zijn omzet- en winstcijfers over het eerste kwartaal namelijk significant stijgen.

Zo nam de totale omzet op jaarbasis toe met 15% naar €18,2 miljard en stegen de operationele inkomsten over dezelfde zelfs met 40% naar €964 miljoen.   

Lockdown stuwt omzet supermarkten en online verkopen

Met name in de eerste weken na het uitbreken van het COVID-19 virus in Nederland werden de schappen in de supermarkten van Albert Heijn flink leeggeplunderd. Dit zorgde tegelijkertijd voor extra uitdagingen in het distributiekanaal en voor de boodschappenservice van AH-to go.

Inmiddels is de situatie weer enigszins normaal en zijn alle fysieke winkels van Albert Heijn volledig afgestemd op de 1,5 meter richtlijnen. Doordat mensen vanwege de lockdown thuiswerken en niet meer buiten de deur kunnen eten, lijken winkels als Albert Heijn voorlopig te profiteren van langere boodschappenlijstjes. In Europa zag Ahold Delhaize hierdoor de eerste kwartaalomzet uit fysieke winkels uitkomen op €5,8 miljard.

Ook via de online verkoopkanalen zijn de boodschappen niet aan te slepen. Verkoopplatform Bol.com profiteerde van de enorme vraag in artikelen, zoals boeken, puzzels en ander thuisvertier. Dit resulteerde in een online omzet binnen Europa van ruim €1 miljard over het eerste kwartaal, wat een stijging van 36,3% op jaarbasis betekende.

Ahold Delhaize wint terrein in de VS

In de Verenigde Staten was de afgelopen periode hetzelfde beeld zichtbaar. Door het coronavirus sloegen Amerikanen massaal aan het ‘preppen’, wat de omzet van Ahold Delhaize ook in deze markt flink stuwde. Zo nam de totale omzet in de VS over het eerste kwartaal op jaarbasis met 13,7% toe naar €11,3 miljard. Hiermee bepaalt de Amerikaanse markt momenteel 62% van de totale omzet van Ahold Delhaize.

Ook in de VS stegen de online verkopen van Ahold Delhaize aanzien en stokte de omzet uiteindelijk op  €324 miljoen, een toename van 42,3% ten opzichte van een jaar eerder. In de VS heeft Ahold Delhaize met name online wel te maken met zware concurrentie van giganten als Amazon.com. Desondanks heeft de grootgrutter aangegeven dat het ook de komende jaren verder wil investeren in zijn online verkoopkanalen wereldwijd.

Lees ook op Business Insider

Wat is de boodschap voor de toekomst?

Hoewel Ahold Delhaize dus voorlopig weinig lijkt te lijden onder de coronacrisis, is de retailer net als zoveel ander bedrijven onzeker over de resultaten in de nabij toekomst. Volgens het Europees Geneesmiddelenbureau zal er pas op zijn vroegst volgend jaar een vaccin beschikbaar zijn.

CEO Frans Muller liet weten dat de grootste prioriteit nu ligt bij de veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers. Ook zullen hogere kosten die nodig waren voor extra personeel en aanpassingen binnen de winkels, zich in de komende kwartalen waarschijnlijk laten zien in de resultaten. Verder verwacht het bedrijf dat de onderliggende operationele marge voor dit jaar grotendeels in lijn zal liggen met die van 2019, terwijl de cashflow dit jaar boven de €1,5 miljard uitkomt.

Economen en analisten wereldwijd vrezen dat de grootste economische klap nog moet komen. Op 15 mei kwam het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) naar buiten met nieuwe cijfers over de Nederlandse economie. Met een krimp van 1,7% over het eerste kwartaal lijkt de schade nog enigszins mee te vallen. Een aantal Nederlandse banken had eerder gerekend op een krimp van 2%. Voor de Belgische economie kwam BNP Paribas echter met de vrij sombere verwachting dat deze dit jaar nog zal krimpen met maar liefst 11,1%.

Is Ahold Delhaize een goede belegging?

Voorlopig lijkt het aandeel Ahold Delhaize vooral een relatief veilige belegging. In tegenstelling tot menig andere beursgenoteerde onderneming houdt de grootgrutter voorlopig zijn dividenduitkering en eigen aandeleninkoopprogramma in stand. Begin maart verloor het aandeel door de beurskrach, mede als gevolg van de oliecrisis, zo’n 18% van zijn waarde. Inmiddels staat de aandelenkoers weer op hetzelfde niveau als in december vorig jaar.

De toekomstige koers van het aandeel is onderhevig aan verscheidene politieke, industriële en sectorspecifieke alsmede economische factoren. Beleggers zouden rekening moeten houden met deze risico’s wanneer zij hun investeringsbeslissingen nemen. Ontwikkelingen kunnen op ieder moment anders zijn dan waar beleggers op rekenen, wat kan resulteren in kapitaalverliezen.

Mis nooit meer een investeringsidee. Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Vontobel!

Vontobel producten op Ahold Delhaize zijn verkrijgbaar bij DEGIRO.

Investeringsidee: Ahold Delhaize

Investeringsidee AD BEST Turbo | CR36V Short
Investeringsidee AD BEST Turbo | RG32V Long

Ontdek Vontobel’s productaanbod op beursproducten.vontobel.com/NL/NL.