Dit schrijft Het
Financieele Dagblad
René van Beek en Lennaert de Hertog zijn in hun nopjes. Een dik jaar geleden
waren de oprichters van financieel detacheringsbedrijf Control bij
verschillende partijen gaan praten. Om de naamsbekendheid van hun bedrijf te
vergroten, wilden ze graag een schaatsploeg sponsoren. "Het bleek geen
goed instapmoment. Iedereen was bezig met de voorbereidingen voor de Spelen",
zegt De Hertog.
De dag na het faillissement van DSB Bank zat het duo, met een veel beter
perspectief, om de tafel met de coach van schaatsers als Marianne Timmer en
Mark Tuitert.
Geen onbekenden
De schaatsers en hun coach zijn geen onbekenden voor de twee
schaatsliefhebbers, die als lid van de Thialf Business club al bij alle
wedstrijden in het stadion te vinden waren, vaak met enkele klanten. Lekker
dicht op de actie, grijnzen Van Beek en De Hertog. "Je zit op vijf tot
tien meter afstand. Je kunt ze ruiken, met ze praten."
De sfeer in het schaatsstadion bevalt hun stukken beter dan die bij
voetbalwedstrijden. "No nonsense, gewoon je prestaties neerzetten. Net
als wij."
Van Beek (45) en De Hertog (41) – beiden casual gekleed – zijn van jongs af
aan met schaatsen bezig. Lachend herinnert Van Beek zich hoe hij als tiener
in een wak schaatste. "De volgende dag stond ik weer op het ijs."
De Hertog heeft last van zijn rug – hij is tijdens schaatsles
onderuitgegaan. "Ik dacht, ik moet toch ook bochten kunnen maken zoals
zij dat doen, en probeerde een mooie, lange slag te maken."
Uit relationeel oogpunt
In de herfst van vorig jaar besloten de twee hun betrokkenheid bij het
schaatsen te vergroten. Niet alleen omdat ze het zo'n leuke sport vinden,
maar vooral "uit relationeel oogpunt". In de markt waarin Control
opereert, is kwaliteit een vereiste, vertelt Van Beek. Maar de relatie met
de klant is minstens zo belangrijk. "We zitten in een gunmarkt.
Schaatsen is ontzettend leuk, én wordt door iedereen als sympathiek ervaren."
Schaatssponsoring past daarom goed bij de plannen van de twee, die elkaar
sinds begin jaren negentig kennen. Toen was Van Beek bij
PricewaterhouseCoopers de mentor van De Hertog, die vers uit de
universiteitsbanken kwam. In 1995 begon Van Beek voor zichzelf en in 1998
verliet ook De Hertog PwC. Samen begonnen de ondernemerszonen - de ouders
van De Hertog hadden een rozenkwekerij, Van Beeks moeder een
accountantskantoor - Control.
Inmiddels heeft het bedrijf zo'n 150 mensen in dienst, waarvan 120 zijn
gedetacheerd, en een omzet van circa 15 miljoen euro. De nettowinstmarge van
10% van 2008 werd vorig jaar niet gehaald en ook 2010 wordt "een jaar
van investeren". Het is de bedoeling dat Control ook op het gebied van
personeelszaken, marketing en sales mensen gaat detacheren.
Uit de ijskast
Toen DSB omviel, zijn de sponsorplannen meteen uit de ijskast gehaald. Na "vijf
intensieve weken" van overleg met onder anderen Jac Orie, de curatoren
en de KNSB, stonden de handtekeningen onder de sponsordeal. Mede dankzij de
beperkte omvang van Control, vermoedt De Hertog. Er werd met een dik dozijn
potentiële sponsors gepraat. "Onder de gegadigden waren veel grote
concerns. Beslissingstrajecten duren daar langer. Wij zijn met zijn tweeën:
we kunnen vandaag zeggen 'we doen het', of 'we doen het niet'."
Inmiddels hangt het strak ingerichte pand waar Control huist, vol met grote
schaatsposters en krantenknipsels. Hoeveel de sponsoring kost, willen de
ondernemers niet kwijt. Ze onderstrepen liever de baten: meer hits op de
website, meer aanvragen van potentiële opdrachtgevers en meer sollicitanten.
Voor het eind van het jaar zijn de kosten terugverdiend, voorspelt een
ingenomen Van Beek.
Deel van de ploeg
Nu de hectiek van het begin voorbij is, steken de Control-directeuren beiden
wekelijks circa twintig uur in het sponsorschap. Van Beek voelt zich deel
van de ploeg: "We zitten met ze in het hotel, eten met ze mee. We zijn
er ook als ze wedstrijden rijden die niet zo belangrijk zijn." De tijd
dat alle Nederlandse schaatsers zijn favoriet waren, ligt achter hem: "Ik
ben nu voor de een en tegen de andere, dat is een heel verschil."
Van Beek vertrekt vandaag naar Vancouver, De Hertog zaterdag. De schaatsen
gaan niet mee, zakenrelaties ook niet. Die mogen zo'n cadeau uit
compliance-overwegingen niet aannemen.
WK Allround
Maar in maart is het feest, zegt De Hertog vergenoegd. Dan is het WK Allround
in Heerenveen. Boven op de twaalf stoelen waarover Control als lid van de
Business Club al beschikt, heeft het bedrijf 75 extra zitplaatsen
gereserveerd. En dat is nog niet genoeg voor alle klanten en prospects. Ze
willen nog extra kaartjes kopen.
Afgezien van het feit dat ze "zijn" ploeg hebben overgenomen, zien
de Control-directeuren geen overeenkomst tussen hun bedrijf en DSB Bank van
Dirk Scheringa. De glimlach verdwijnt van hun gezichten; de vraag is hun al
te vaak gesteld: "Nee", klinkt het beslist. Control is niet te
vergelijken met DSB, en zij niet met Dirk Scheringa. Van Beek glimlacht
weer: "Maar als hij belt, mag hij komen."
Lees ook
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl