Samen met de Finnen en Zweden behoorden de Nederlanders in juni 2007 nog tot
de meest optimistische consumenten van Europa. In negen maanden tijd is dit
optimisme grotendeels verdampt. De terugval was met negentien punten groter
dan het EU-gemiddelde van negen punten. Alleen Estland ging Nederland voor,
daar nam het vertrouwen af met 21 punten.
De verslechterde stemming onder consumenten is vooral toe te schrijven
aan een negatiever oordeel over de algemene economische situatie in de
komende twaalf maanden. Steeds meer consumenten schatten die toekomstige
situatie somber in. Dit geldt voor bijna alle EU-landen. De Nederlandse
tuimeling bij dit onderdeel van het consumentenvertrouwen van 35 punten in
negen maanden werd echter in geen enkel ander land waargenomen. Verder is
ook de werkloosheidsverwachting in Nederland sterker verslechterd dan
gemiddeld in de EU, aldus het CBS.
Ondanks de forse afname van het vertrouwen bezette Nederland op de Europese
consumentenvertrouwensladder in maart nog de vierde plaats. Het grootst is
het consumentenvertrouwen in Finland, gevolgd door Zweden, Denemarken,
Nederland, Luxemburg en Oostenrijk. In de andere EU-landen vormen
pessimisten in meer of mindere mate de meerderheid.
De Raad Nederlandse Detailhandel ziet een direct verband tussen het
gekelderde consumentenvertrouwen en de prijsstijgingen in de afgelopen
periode. De brancheorganisatie van winkeliers vindt daarom dat het kabinet
moet afzien van de geplande BTW-verhoging per 1 januari 2009 van 19 naar 20
procent
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl