Maak foto’s van overvolle treinen. Daartoe worden treinreizigers opgeroepen door ConsumentenClaim. De organisatie wil zo bewijsmateriaal verzamelen voor een mogelijke rechtszaak tegen de NS.

ConsumentenClaim kondigde vorig jaar aan namens ontevreden reizigers een claim in te gaan dienen tegen de Nederlandse Spoorwegen. De claimorganisatie vindt dat te veel treinreizigers in de spits staan, terwijl de NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden. Ruim een maand na het begin van de actie had de organisatie 7.500 klachten binnen.

Compensatie

De organisatie vroeg de NS reizigers een groot deel van de reiskosten terug te betalen als ze last hebben gehad van overvolle treinen. “Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost”, zei Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, eind vorig jaar. De vervoerder zou onvoldoende maatregelen hebben genomen om een materieeltekort te voorkomen. De NS liet toen weten niet in te gaan op de eis om een financiële vergoeding.

Daarom roept ConsumentenClaim reizigers nu op de komende twee weken foto’s aan te leveren van drukte in de treinen. “Door middel van aanééngesloten reeksen foto’s kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat”, aldus de organisatie.

Het is nog onduidelijk of het tot een rechtszaak komt. De NS heeft aangegeven met ConsumentenClaim in overleg te willen blijven.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl