Het bestedingspatroon van Nederlandse consumenten verschilt enorm per provincie, meldt financiële dienstverlener Mastercard. Zo zijn Zeeuwen veel meer online gaan winkelen, terwijl Groningers online juist minder uitgaven.

Consumenten in Zeeland gaven in augustus en september ruim 30 procent meer uit aan e-commerce dan in dezelfde maanden vorig jaar. Ook in Noord-Holland (+17,3 procent) en Friesland (+11,1 procent) stegen de online uitgaven sterk.

Groningers besteedden juist bijna 8 procent minder en ook in Utrecht, Overijssel en Drenthe daalden de online bestedingen met 1 tot 3 procent.

Wat betreft fysieke winkels zijn de verschillen tussen de provincies kleiner, maar nog altijd aanzienlijk. In Noord-Holland stegen de consumentenuitgaven met ruim 8 procent en in Limburg daalden ze juist met 3,5 procent.

Ook op andere gebieden zijn duidelijke verschillen in het bestedingspatroon te zien. Zo zijn mensen in de Randstad meer uit eten gegaan met een stijging van de uitgaven van 8,6 procent in de provincie Utrecht en 8,5 procent in Noord-Holland. In Drenthe, Friesland en Zeeland daalden de uitgaven in de horeca juist met respectievelijk 6 procent, 3,8 procent en 3,1 procent.

In Friesland stegen de bestedingen aan boodschappen in augustus en september fors ten opzichte van een jaar eerder. Voor heel Nederland lag de groei rond de 3 procent, maar in Friesland stegen de uitgaven met ruim 9 procent.

Verder valt volgens Mastercard op dat er in Limburg aanzienlijk meer is getankt in de nazomer: er is 24,5 procent meer uitgegeven aan benzine en diesel. Dat lijkt er op te wijzen dat consumenten massaal nog even een stop maken voor de grens om de auto vol te tanken.

Wat betreft uitgaven aan sieraden spant Zeeland de kroon met een stijging van maar liefst ruim 58 procent, op het gebied van elektronica en kleding Noord-Holland met respectievelijk ruim 23 procent en ruim 21 procent.

LEES OOK: Bijna 1 op 3 consumenten wil met feestdagen A-merken verruilen voor huismerken en shoppen bij goedkopere supermarkten