In maart gaf Toshiba de strijd op en werd blu-ray de dominante standaard op
het gebied van hd-video. Hoe gaat het verder?

“Eigenlijk begint het nu pas echt. De focus is daarbij de consument. We moeten
begrijpen hoe hij blu-ray ervaart en hem overtuigen van de toegevoegde
waarde is. Dat gaat veel verder dan alleen beter beeld. Superieur geluid,
diensten als BD Live en bonusfunctionaliteit als picture-in-picture moeten
allemaal aan hem gecommuniceerd worden."

"Blu-ray is een samenwerking van 190 bedrijven. Die beconcurreren elkaar ook
gewoon. Dat lijkt een handicap. Maar zolang de bedrijven het gezamenlijke
doel – het slagen van blu-ray – voor ogen houden, gaat dat prima."

"Uiteindelijk moet er een brede range van blu-rayproducten komen. Dan wordt
het echt interessant voor de consument. Dus niet alleen spelers, maar ook
recorders, branders in de pc en allerlei extra functionaliteiten. Zowel op
de disc zelf als via internet.”

Ben je niet bang dat downloads en video on-demand blu-ray op termijn
overbodig maken?

“Ja en nee. Downloads houd je niet tegen, dat staat vast. Kijk maar naar
muziek of software voor de iPhone. Maar ik denk dat er voorlopig nog teveel
obstakels zijn voor het downloaden of streamen van films in de kwaliteit van
blu-ray."

"De bandbreedte is nog te gering om voldoende snelheid te halen. Mensen hebben
daarnaast niet het geduld om te wachten. Ze willen onmiddellijk een film
kijken. En downloaden kost nu eenmaal tijd. Dus het past niet in de gewoonte
van de consument. Ook moet er toegang zijn tot een brede catalogus. En dat
is voorlopig nog niet het geval.”

En hoe zie je de concurrentie van de traditionele dvd? Deze wordt met
upscaling-technieken tegenwoordig ook veel beter weergegeven...

“De traditionele dvd wordt nooit een blu-ray. Daar is de technologie niet
toereikend voor. Wat gebeurt is dat er een illusie van beter beeld wordt
gecreëerd. Maar uiteindelijk is dit geen vergelijk met blu-ray. Dat ziet de
consument ook.”

Maar de prijs van dvd is wel een stuk gunstiger. Zelfs van de dure
apparaten die upscalen. Is dat geen probleem?

“Nee, ik denk het niet. Lang niet iedereen kijkt star naar de prijs. Prestatie
is wel degelijk een overweging. Televisieschermen zijn daarvan een goed
voorbeeld. Veel consumenten hebben het afgelopen jaar toch gekozen voor een
veel duurder scherm. Eenvoudig omdat het beeld mooier was. Dat gaat ook met
blu-ray gebeuren.”

Toshiba heeft de afgelopen twee jaar niet alleen strijd gevoerd, maar
jullie ook geholpen in het promoten van een opvolger van de dvd. Is het in
dit opzicht een nadeel dat ze zijn afgehaakt?

“Nee, dat denk ik niet. De stap die Toshiba zet, terug naar de dvd, is
natuurlijk logisch. Ze doen daarmee niet iets bijzonders. Veel bedrijven
verkopen spelers waarmee dvd’s scherper kunnen worden afgespeeld."

"Maar Toshiba is uiteindelijk maar één bedrijf. Wij zijn nu met 190
deelnemers. Het is niet Sony en Philips alleen. Maar al deze bedrijven gaan
delen in de marketing. Bovendien zien de winkeliers blu-ray wel zitten. Dus
ook uit die hoek krijgen we veel steun."

"Het is ook niet zo dat Toshiba zich helemaal van hd-video afkeert. Met
bepaalde hd-technieken, onder meer in een joint venture met Samsung,
opereren ze al in de buurt van blu-ray. Voor hen is het dus helemaal geen
grote stap om misschien op termijn ook blu-ray producten te gaan produceren
en verkopen. Alleen moeten ze dan een licentie betalen.”

Wat zijn de verwachtingen voor 2008?

“In het afgelopen jaar zijn er in Europa een miljoen losse spelers verkocht.
In 2008 verwacht ik dat dit er meer dan drie miljoen zullen worden. Dan
zullen er daarnaast meer dan een miljoen blu-ray videorecorders worden
verkocht, ten opzichte van een kwart miljoen in 2007. En in pc’s zullen nog
eens 1,7 miljoen branders worden geplaatst. Vorig jaar waren dat er 700
duizend."

"Uiteindelijk komen er in totaal ongeveer 6 miljoen exemplaren bij. Wat
betreft films verwachten we een verkoop tussen de 10 en 14 miljoen.”

Je werkt ook voor Philips. Wat is de rol van dit bedrijf bij blu-ray?

“Philips heeft de standaard medeontwikkeld. Dus het profiteert automatisch van
het succes van blu-ray via licenties. Maar dat is zeker niet het enige."

"Philips heeft nu twee blu-rayspelers op de markt. Bovendien zit het in een
joint venture met PLDS voor de ontwikkeling van branders in de pc. Dus
Philips doet best wel wat, maar het is wat minder zichtbaar.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl