Om welke ondernemingen het gaat en in welke landen ze gevestigd zijn, wil
directeur Tjeerd van der Hoek nog niet kwijt. Hij verwacht de deal over een
of twee maanden rond te hebben.
De buitenlandse bedrijven die Baarsma overneemt hebben elk een omzet
van rond de twintig miljoen euro. Baarsma zette in het gebroken boekjaar
2007-2008, ruim 205 miljoen euro om. De importeur verkoopt wijnen onder
merk, eigen merk en als huismerk. Grote klanten zijn supermarkten als Albert
Heijn en Aldi.
In Nederland is Baarsma marktleider, met een geschat marktaandeel van ruim 20
procent. Hier zijn meer dan 1400 wijnimporteurs geregistreerd bij het
productschap wijn, maar daar zitten ook restaurants bij die eens per jaar
een partij invoeren. Insiders schatten dat ongeveer tweehonderd importeurs
80 procent van de markt in handen hebben.
Baarsma zoekt de potentiële overnamekandidaten niet in eigen land. "We
hebben hier al een groot marktaandeel. In Nederland groeien we autonoom,
door steeds nieuwe wijnen aan te bieden. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld
Hardy’s aan onze portefeuille toegevoegd. Dat is een belangrijk merk. In
Nederland groeien we gemiddeld 8 procent per jaar", aldus Van der Hoek.
De afgelopen jaren groeide de omzet van de groep gemiddeld tussen de 25 en 30
procent. Van der Hoek zegt deze doelstelling ook voor de komende jaren te
hanteren.
Om die groei te faciliteren heeft private equity-bedrijf AAC Capital
Parters in 2007 een belang genomen van 51 procent in de wijnimporteur. "Hierdoor
zijn wij in staat overnames gemakkelijker te financieren en kunnen we
sneller vooruit", aldus Van der Hoek.
Baarsma zoekt de groei vooral in noordelijk West-Europa: landen die wijn
importeren als België, Duitsland, Engeland en Scandinavië. "Daar
speuren we actief naar overnamekandidaten."
In Europa zit Baarsma nu nog in de top-5 van importeurs. Doel is om de
grootste te worden, maar op welke termijn dat lukt kan Van der Hoek niet
voorspellen. "Daar hebben we nog een paar jaar voor nodig. Maar het is
moeilijk om er iets concreets over te zeggen."
Mogelijke bedreigingen voor de groei zijn klimaatverandering en een eventuele
recessie. "Door het broeikaseffect zien we gebieden opschuiven. Het
oogstrisico neemt toe, we zien vaker misoogsten. Maar dat is een risico voor
de lange termijn."
"In de omzet zien we nog weinig tekenen van een recessie. Maar we zagen
bij eerdere dips al dat zelfs wanneer sprake is van economische neergang, de
groei in volume aanhoudt. Alleen gaan mensen dan goedkopere wijn kopen",
aldus Van der Hoek.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl