Daarmee wil de uitgever het hoofd bieden aan de sterk teruglopende
advertentiemarkt, een belangrijke inkomstenbron voor TMG.
425 Banen weg
Eind 2009 moeten de eerder aangekondigde 425 banen verdwenen zijn. Daarvan
zijn tot nu toe al driehonderd geschrapt.
Eerder ging het concern er vanuit dat het grootste deel in 2009 zou worden
weggesneden, maar ook een deel in 2010. De uitgever heeft in het eerste
kwartaal al ruim 5 miljoen euro bespaard op zijn personeelskosten. TMG wil
de cao-onderhandelingen versnellen.
Tijdschriften verkocht
TMG verkocht begin dit jaar een groot deel van zijn tijdschriftentak,
waaronder Hitkrant en CosmoGirl!.
Ook stootte het de activiteiten in Zweden af. In Oekraïne werden de digitale
activiteiten verkocht en twee tijdschriften stopgezet. Daarnaast startte het
bedrijf in december een reorganisatie bij de distributietak.
Bedrijfsresultaat omlaag
In het eerste kwartaal is het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten
7 miljoen euro gedaald. De advertentie-omzet ging 13 miljoen euro omlaag.
Het bedrijf ziet nog geen teken van herstel op de advertentiemarkt.
Aandeelhouders hadden wel vraagtekens bij de te schrappen banen. "Het lijkt
alsof u steeds meer in het vlees van de organisatie gaat snijden'', aldus de
Vereniging voor Effectenbezitters (VEB).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl