In de horeca is personeelsgebrek een constante. Ook dit jaar blijven ongeveer
12.000 vacatures onvervuld – al is dat nog steeds minder dan in bijvoorbeeld
de IT-sector.

Maar er zijn ook bedrijven die weinig tot geen last hebben van een
tekort. De Coffee Company is er een van.

Op de ramen van Coffee Company- etablissementen zullen voorbijgangers niet
snel een ‘personeel gezocht!’-flyer aantreffen.

Toch betaalt de luxe koffiebar-keten geen hogere salarissen, en zijn de
arbeidsvoorwaarden niet veel anders dan de horeca-CAO, meldt woordvoerder
Jasper Uhlenbusch.

"We zitten zeker boven het in de CAO afgesproken loon, maar ik geloof
niet dat we al teveel verschillen." Volgens Uhlenbusch zit de
aantrekkingskracht in het merk, en de manier waarop de keten met personeel
omgaat.

"Niet om te pochen, maar we hebben een hip soort aantrekkingskracht. Dat
zie je niet alleen bij ons, maar bij luxe koffieketens over de hele wereld."

Door het sterke merk en het luxe karakter van koffieketens als Coffee
Company, maar ook Starbucks vinden hoger opgeleide studenten het leuk om
voor één van die bedrijven te werken.

Daarnaast biedt de Coffee Company ook een gedegen opleiding.

"We leiden mensen op tot zogenaamde barista's, professionele
koffiemakers met verstand van de koffie die ze schenken. Dan leer je dus
echt een vak dat maar weinig mensen beheersen."

En dat komt van pas voor mensen die later willen gaan reizen. "We zien
dat barista's vrij gemakkelijk een vakantiebaan vinden in bijvoorbeeld
Amerika, maar ook Australië."

Verder hebben barista's vaste werktijden en hoeven ze niet tot diep in de
nacht door te werken, of om te gaan met alcohol.

Wendy Schellens van Koninklijke Horeca Nederland relativeert het succes
van Coffee Company enigszins.

"Dat bedrijf is zeker niet het enige dat een goed personeelsbeleid voert
en daar de vruchten van plukt. Neem een bedrijf als McDonald's, dat ook
minder moeite heeft met het vinden van personeel."

Wel erkent Schellens dat er een les te leren valt. Horecabedrijven die moeite
hebben met het vinden van personeel, moeten goed naar hun personeelsbeleid
kijken.

"Er zijn natuurlijk bedrijven die het qua personeelsbeleid beter zouden
kunnen doen."

Frans Hazen, directeur van de Sector Hotels van Koninklijke
Horeca Nederland en zelf hoteleigenaar, zei eerder deze maand dat bedrijven "hun
personeel niet constant moeten afbeulen en te betalen naar de basisgrenzen
welke in de (horeca-)CAO staan voorgeschreven".

Ook verhaalde Hazen in een column voor een vakblad over een chef-kok van 35
jaar, die door zijn werkgever "werd agescheept met een netto loon van
1800 euro. Ik zat me plaatsvervangend te schamen".

Schellens sluit zich aan bij de woorden van Hazen.

"Als een werkgever iets fout doet, dan verspreidt dat zich als een lopend
vuurtje. Het gevolg: mensen zullen minder snel in de rij staan om voor dat
bedrijf te gaan werken. Maar doet die werkgever het goed, dan hoor je dat
ook."

De mond-op-mond reclame, zeker onder studenten, is voor bedrijven die
personeel zoeken van groot belang. De Coffee Company merkt dat zelf ook,
bevestigt Uhlenbusch.

"Je werkt ergens, hebt een leuke tijd, en de werkgever heeft een goed
beleid. Dat vertel je dan aan anderen, die enthousiast raken. Zo gaat dat",
stelt Schellengs.

Maar bedrijven moeten zich óók beter gaan richten op het
wervingsbeleid. "Zomaar een papiertje op het raam plakken, daar red je
het niet meer mee."

Horecabedrijven moeten actief de boer op om personeel te werven, net als
bedrijven in de ICT-sector, waar ook een groot tekort is.

Betere arbeidsvoorwaarden bieden in een advertentie is een optie. Maar
weten waar je personeel wilt werven, en hoe je mensen wilt bereiken, is net
zo belangrijk.

"Het maakt ook dat je personeel het werk leuker gaat vinden. En dat heeft
zijn weerslag op het imago van je bedrijf."

Want personeel wordt er wellicht ook gastvrijer door.

"Wat dat betreft zouden we misschien wel wat Zuid-Europese genen kunnen
gebruiken."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl