• Coca-Cola maakt momenteel gebruik van bulkschepen in plaats van containerschepen om productiematerialen te vervoeren.
  • Dit zijn gigantische vaartuigen die normaal gebruikt worden om droge grondstoffen als steenkool en graan te vervoeren.
  • De crisis in de scheepvaart zorgt voor gigantische verstoringen van de wereldwijde aanvoerketens, waardoor er grote tekorten zijn aan goederen.

Coca-Cola gaat tot het uiterste om de productiematerialen die het voor zijn producten nodig heeft, te vervoeren. Het bedrijf zet te midden van de wereldwijde ontregeling van aanvoerketens momenteel zelfs noodgedwongen bulkschepen in. Deze vaartuigen vervoeren doorgaans grote hoeveelheden droge, losse grondstoffen zoals graan en steenkool.

Omdat het Coca-Cola niet lukt om voldoende ruimte in scheepscontainers te bemachtigen, was het bedrijf genoodzaakt afgelopen week drie gigantische massagoederenschepen in te zetten, schrijft directeur Inkoop en Gloabal Logistics Alan Smith op LinkedIn.

Samen zullen deze vaartuigen meer dan zestig ton aan materiaal vervoeren “om de productielijnen over de hele wereld draaiende te houden.” Deze zestig ton komt overeen met meer dan 2.800 scheepscontainers.

‘Out of the container’-denken

Er is de afgelopen maanden grote schaarste ontstaan aan containers en containerschepen op belangrijke zeeroutes omdat het economisch herstel van de coronapandemie sneller heeft doorgezet dan verwacht. Hierdoor kampt het wereldwijde transportnetwerk met grote vertragingen en is vervoer op sommige routes zelfs tot een halt gekomen.

Bedrijven als Coca-Cola moeten creatief in hoe zij goederen en materialen op de juiste bestemming krijgen. Ze moeten letterlijk "out of the box" denken, zoals Alan Smith beschrijft in zijn LinkedIn-bericht.

Ook retailketens als Costco en Target huurden de afgelopen tijd zelf vrachtschepen in om de logistiekcrisis het hoofd te bieden. Het grote probleem is echter dat er bij veel havens de ophoping van wachtende schepen toeneemt. Er is een blijvend tekort aan menskracht om de vaartuigen te lossen.

De schepen van Coca-Cola vermijden de grote havens om vertragingen te voorkomen, schrijft Smith. "Ze hebben koers gezet naar rustige havens waar we hopen dat ze gemakkelijk gelost kunnen worden. Goede planning en coördinatie is essentieel voor deze operatie."

'Een slechte voorteken'

Ook al is Smith positief over de creatieve oplossing voor de problemen bij Coca-Cola, anderen zien deze ontwikkelingen als een slecht voorteken. "Dit is niet normaal en een slecht voorteken", schrijft een twitteraar in reactie op het bericht van Alan Smith.

De logistieke crisis, gecombineerd met vertragingen in de scheepvaart, zorgt overal ter wereld voor tekorten en prijsstijgingen.

LEES OOK: 4 op de 10 consumenten vindt dat prijzen sterk stijgen – ondertussen geven we wel meer uit dan voor de coronacrisis