Club Med staat bekend om vestigingen waar vooral sportactiviteiten worden
aangeboden. Verder kunnen gasten zich vermaken met theater en excursies,
vaak van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Alles is inclusief, drank en
eten zijn ‘gratis’. In het topjaar 2001 tekenden 40.000 Nederlanders
vakantiegangers voor deze vakantievorm. Dat aantal liep in 2007 terug tot
25.000. Eind van het jaar wordt een groei verwacht naar 28.000.

Door de economische tegenslag na de aanslagen in New York in 2001 kwam
de beursgenoteerde onderneming in zwaar weer terecht. Daar kwam bij dat de
belangstelling voor Club Med in het algemeen tanende was. De Franse
organisatie wilde bereikbaarder worden voor iedereen: de prijszakte. Mede
daardoor kwam de kwaliteit onder druk. De service werd slechter en er
ontstond achterstallig onderhoud aan gebouwen, vaak hutten. Van de 130 clubs
werden er vijftig gesloten omdat ze niet meer voldeden aan de nieuwe
standaard.

"In 2004 is besloten toch weer te kiezen voor het hogere segment", vertelt
directeur Nico Bleichrodt van Club Med Nederland. "Alle clubs met twee
drietanden (sterren) verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt alleen nog het
serviceniveau van drie, vier en vijf drietanden." De categorie vijf sterren
is nieuw. Daarvan is nog maar een, La Plantation d’Albion op Mauritius.
Binnenkort gaat Club Med 2, een cruiseschip als vijfsterrenclub varen.

Naar verwachting zal 5 procent van het totaal vijf sterren krijgen. De rest
wordt drie en vier sterren. Om de veranderingen te financieren is een deel
van de accommodaties verkocht aan particulieren of investeerders en via een
leasbackconstructie weer verkregen. In La Plantation d’Albion zijn de twee-,
drie- en vierslaapkamervilla’s verkocht en weer via Club Med verhuurd.

Het verschil tussen een vier- en vijfsterrenclub zit in de kwaliteit en
het voorzieningenniveau. "De kamers zijn groter en tijdens het diner bieden
we buffetten aan uit verschillende internationale keukens en van een hogere
kwaliteit. Daarnaast wordt er elke dag vanaf zes uur champagne geschonken",
vertelt hotelservicemanager Mariana Ten. "Allemaal bij de prijs inbegrepen."

Het kwaliteitsniveau is ook te vinden in details; van de vouw in het
toiletpapier tot de bonbon op je kussen elke dag. "Waar je bij andere clubs
Nescafé krijgt, kun je hier echte filterkoffie zetten. Ook is er
bijvoorbeeld een strijkbout, om maar iets te noemen. Dat hebben we ook wel
bij een club met vier drietanden, maar dan is er eentje voor iedereen en kun
je dus in een rij komen te staan." Het is de zogeheten turndownservice,
waarbij alles van a tot z wordt geregeld.

Verandering is er ook in de benadering van de gasten. Ze worden niet
meer massaal aangesproken om met allerlei activiteiten mee te doen. De gast
staat nu als individu centraal. "De een wil zich hier nu eenmaal lekker
rustig vermaken en 's avonds naar de muziek luisteren, terwijl de ander bij
wijze van spreken continu in touw is en gebruik wil maken van alle
(sport)faciliteiten. We kijken nu veel meer naar de lichaamstaal om te
beoordelen wat een gast wil."

Club Med schat dat in 900.000 Nederlandse gezinnen belangstelling zouen kunnen
bestaan voor een all-inclusivevakantie. Bleichrodt hoopt binnen drie jaar
weer terug te zijn op het oude niveau van 40.000 Nederlandse vakantiegangers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl