Sinterklaas en zijn Pieten zijn weer in het land en die nemen wellicht wat chocoladeletters mee.

Hoe duur zijn deze lekkernijen van de Goedheiligman eigenlijk? Zijn het kwalitatief goede letters? En hoe smaken ze?

Business Insider onderwierp de letters van zeven merken aan een smaaktest. Een team van ervaren chocolade-eters kreeg de pure en melkvarianten van de Bijenkorf, Albert Heijn, Leonidas, Hema, Dekamarkt en Tony’s Chocolonely voorgeschoteld om blind te proeven.

We bestudeerden de verpakking op het cacaogehalte van de letters, die tegenwoordig allemaal zijn voorzien van een keurmerk dat staat voor duurzaam, eerlijk of natuurlijk. Denk aan Utz of Fairtrade.

Chocoladeletters: de prijs

En uiteraard hebben we gekeken naar de prijs, de echte budgetletters buiten beschouwing gelaten. Hieronder vind je een overzicht van de prijs per kilo. Daarin rolt het huismerk van Albert Heijn als goedkoopste uit de bus. De Bijenkorf is het duurst.

De pure en melkletters zijn overigens hetzelfde geprijsd. De Bijenkorf is daarop uitzondering omdat we alleen een heel speciale melkvariant met noten van dit merk konden vinden. Daarom hebben we alleen de prijs van de pure letter meegenomen.

Tony's Chocolonely en Dekamarkt vormen de middenmoot in deze test van chocoladeletters. Houd dat even in gedachten als je straks de resultaten van de smaaktest bekijkt.

Het cacaogehalte per chocoladeletter

Voordat we naar de smaakbeoordeling gaan, bekijken we eerst hoe chocoladerig de letters eigenlijk zijn. Alleen de Bijenkorf vermeldt ook het percentage cacaomassa (gemalen cacaobonen), de rest vermeldt het percentage cacaobestanddelen, dat staat voor cacaomassa + cacaoboter. We hebben daarom het percentage aan cacaobestanddelen meegenomen in de test.

Daarbij noemen sommige fabrikanten alleen het percentage cacaobestanddelen per onderdeel van de letter. Wanneer dat het geval is, hebben we het percentage cacaobestanddelen van het hoofdbestanddeel van de letter meegenomen. Dus als de letter bestaat uit pure chocolade met een stip melkchocolade, dan vermelden we het percentage cacaobestanddelen van het pure gedeelte.

Zie hieronder een overzicht van het cacaogehalte in de melk en pure chocoladeletters.

Zoals je ziet scoort de Bijenkorf het hoogst met zowel de melk (34 procent) als de pure letter (57 procent). De melkletter van Hema bevat evenveel cacaobestanddelen als die van de Bijenkorf maar met 48 procent scoort Hema op puur het laagst.

Chocolademerk Leonidas heeft op melk het laagste cacaogehalte, terwijl het op puur in de middenmoot valt.

De smaak

Maakt dat cacaogehalte wat uit voor de smaak? Dat zie je in het onderstaande overzicht.

Opvallend is de hoge score van de Bijenkorf op puur (7,1) en melk (6,8), misschien niet toevallig het merk met het hoogste cacaogehalte in beide varianten.

"Niet te zoet voor een melkletter", luidde een commentaar op de Bijenkorf, die zich op puur overigens niet de winnaar mag noemen. Die trofee gaat naar Tony's Chocolonely die een 7,3 op smaak scoorde. "Je proeft het bittere van de chocolade, puur zoals puur hoort te zijn", aldus een panellid.

Wat verder opvalt is dat chocolademerk Verkade een zesje op puur en een krappe voldoende op melk scoort. Daarmee bungelt het ruim 120 jaar oude merk bijna onderaan de lijst. "Ik proef erg weinig chocolade voor een pure letter", beschreef een proever. De melkletter van Verkade werd vaak als 'te zoet' aangemerkt.

Dekamarkt komt niet verder dan een 5,5. "Ik proef geen chocolade", luidde een commentaar op de melkletter dit merk. De pure variant ruikt volgens een ander panellid wel naar pure chocolade maar smaakt vervolgens te zoet voor puur.

Conclusie is dus dat zowel de winnaars als de verliezers in de middenmoot qua prijs zitten. Zo betaal je voor zowel de verliezer Dekamarkt als de winnaar Tony's Chocolonely rond de 20 euro per kilo. Een goede deal is wellicht een letter van Albert Heijn: de goedkoopste letter maar een middenmoter qua smaak.

LEES OOK: Tony’s Chocolonely geeft chocoladerepen precies de verkeerde kleur: rood is melk en blauw is puur – dit is de reden