Opnieuw is een westers technologiebedrijf er niet in geslaagd om de Chinese markt te veroveren. Met de overname van de Chinese tak van Uber door concurrent Didi Chuxing komt er een einde aan de lange, bloedige en vooral dure taxi-oorlog tussen beide rivalen. 

Uber heeft de strijd om China verloren. Het bedrijf ruilt zijn activiteiten in voor aandelen Didi Chuxing, de grote concurrent waarmee het al enkele jaren een hevige strijd voert. Daarmee is het Chinese avontuur voor Uber, dat in 2013 begon, definitief voorbij.

Positionering op de veelbelovende Chinese markt was te verlieslijdend, er moesten miljarden op toe en het taxiconcern stond onder een toenemende druk van zijn aandeelhouders om zijn activiteiten in het land af te stoten.

Verloren, maar geen verlies

Met de overname verwerft Uber 20 procent van de aandelen Didi Chuxing Technology Co. dat tijdens de laatste financieringsronde op 28 miljard dollar gewaardeerd werd, maar dat nu 36 miljard dollar doet. Met het aandelenpakket op zak wordt Uber de grootste aandeelhouder in Didi.

Didi zelf krijgt er in de nieuwe constructie sowieso een interessante aandeelhouder bij: het Chinese zoekbedrijf Baidu. En daarmee weet Didi zich gesteund van China’s drie grootste techbedrijven: Baidu, Alibaba en Tencent.

In de overeenkomst is ook opgenomen dat Didi Chuxing een belang van 1 miljard dollar in Uber neemt. Op basis van de 36 miljard die Didi nu waard is, en uit de losse pols, betekent dit dat er met de deal zo'n 8 miljard dollar gemoeid is. UberChina zet zijn activiteiten overigens niet voort in naam van Didi, maar onder een aparte merknaam.

Succes in China? Vergeet het maar

Uber is nummer zoveel in het rijtje techbedrijven dat de Grote Sprong Voorwaarts naar de Chinese markt waagt en daar weer met hangende pootjes en een bloedneus vandaan komt. Denk aan eBay, Google, Yahoo, Microsoft en Qualcomm. (LinkedIn is de positieve uitzondering.)

Sommige bedrijven hebben natuurlijk gewoon pech maar volgens The Wall Street Journal vinden buitenlandse techbedrijven die succes hebben in China automatisch Chinese toezichthouders en staatsmedia op hun weg. Waar het succes dan meestal ophoudt.

Puur protectionisme suggereert de krant, daarbij verwijzend naar China's eigen lievelingetjes Tencent, Baidu en Alibaba die tot in de hemel konden groeien omdat de Chinese overheid zo goed was de buitenlandse concurrentie vooral in het buitenland te houden. Het Chinese staatskapitalisme in de praktijk.

Geen schijn van kans

Het lijkt erop dat Uber nooit een schijn van kans had om uit te groeien tot een serieuze speler op de Chinese markt. Weliswaar ging Uber - heel verstandig - een partnerschap aan met de plaatselijke zoekmachinegigant Baidu, toch had Didi betere kaarten met Baidu's concurrenten Alibaba en Tencent.

En niet in de laatste plaats met een zeer invloedrijke investeringsmaatschappij van de Chinese staat. Wat de hele onderneming voor Uber eigenlijk tot een vrij kansloze exercitie maakte. Want al heeft Uber diepe zakken, die van de Chinese staat zijn nog altijd dieper.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl