Er zijn 155 miljoen Nigerianen, waarvan er 90 miljoen een mobieltje bezitten.
De mobiele telefoon heeft in een razend tempo Afrika veroverd, vooral
vanwege de afwezigheid van vaste telefoonlijnen.

De smartphone lijkt aan de vooravond te staan van eenzelfde soort opmars. Ook
nu weer dankzij de wet van de remmende voorsprong: de telecominfrastructuur
is er zo belabberd dat er maar weinig Nigerianen met een internetaansluiting
zijn. De makkelijkste en snelste manier om in Afrika op internet te komen is
draadloos.

Geen wonder dat smartphonemakers zich verdringen op de Afrikaanse markt. Een
van de grootste kanshebbers is het Chinese bedrijf Huawei. Dit bedrijf, dat
in het Westen een grote leverancier van netwerkapparatuur voor
telecombedrijven is, heeft een smartphone ontwikkeld die wordt verkocht voor
een adviesprijs van 100 dollar. Dat is voor een smartphone met
besturingssysteem Android niet veel geld.

In Kenia zijn er al tienduizenden exemplaren verkocht. Nu is Nigeria aan de
beurt, schrijft The Wall Street Journal.

Nigeriaan statusgevoelig
Toch heeft Huawei ook in Afrika een imagoprobleempje. ‘Made in China’ staat
ook in Afrika niet voor kwaliteit. En veel Nigerianen hechten bovendien aan
status. Met een Blackberry of iPhone maakt je ook in Lagos net wat meer
indruk dan met de Ideos van Huawei.

Lees ook:

Chinese telecomreus laat gezichten bedrijfstop zien

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl