De verkoop van personenauto’s in China is vorig jaar met 16 procent toegenomen tot 17,93 miljoen.

Dat meldde de Chinese branchevereniging van autofabrikanten donderdag.

Inclusief commerciële vrachtwagens en bussen ging de totale verkoop met 14 procent omhoog tot 21,98 miljoen voertuigen. De branchevereniging verwacht voor dit jaar een totale voertuigverkoop van 23,85 tot 24,29 miljoen.

Buitenlandse bedrijven zoals Toyota, General Motors (GM), Ford en Volkswagen wisten vorig jaar records te boeken met hun verkoop in China. Zo steeg de verkoop van Toyota met 9,2 procent, die van GM met 11 procent en de verkoop van Ford met liefst 49 procent.

Automarkt krimpt in India

In tegenstelling tot China is de autoverkoop in India vorig jaar voor het tweede jaar op rij gekrompen. De verkoop daalde met 7,2 procent tot 2,56 miljoen auto’s, maakte de Indiase autobranchevereniging bekend.

Ook de verkoop van vrachtwagens en busjes nam af, met 15,6 procent. De verkoop van motorfietsen en brommers zat juist wel in de lift, met een groei met 3,9 procent tot 14,4 miljoen stuks.

De autoverkoop in India wordt geremd door de hoge leenkosten en de zwakkere economie, waardoor consumenten hun aankopen uitstellen, aldus experts. De branchevereniging verwacht voorlopig nog geen opleving op de Indiase automarkt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl