Het economisch herstel van China zwakt af. Dat heeft onder meer te maken met uitbraken van de Delta-variant van het coronavirus.

De productie in de omvangrijke Chinese industrie steeg in juli een stuk minder dan in de voorgaande maand.

De grote Chinese containerhaven Ningbo-Zhoushan nabij Shanghai is nog altijd voor een groot deel gesloten.

Het economisch herstel van China zwakt af. Dat heeft onder meer te maken met uitbraken van de Delta-variant van het coronavirus, waardoor bijvoorbeeld havens moesten sluiten en nieuwe lockdowns werden opgelegd. Ook had China te kampen met overstromingen, wat de economische activiteit onder druk zette.

De productie in de omvangrijke Chinese industrie steeg in juli met 6,4 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat is minder sterk dan in juni en ook minder hard dan economen hadden verwacht.


source: tradingeconomics.com

De industrie heeft daarnaast te maken met de verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketen, chiptekorten en hoge grondstofprijzen, waardoor de productie wordt ontregeld. Ook de winkelverkopen en bedrijfsinvesteringen in de op één na grootste economie van de wereld vielen vorige maand zwakker uit dan gedacht.

In Japan is de aandelenbeurs maandag flink lager geëindigd. De hoofdindex in Tokio, de Nikkei 225, sloot met een verlies van 1,6 procent op 27.523,19 punten. De beurs in Shanghai noteerde tussentijds 0,2 procent in de plus en de Hang Seng-index in Hongkong daalde 1 procent.

Grote containerhaven bij Shanghai dicht vanwege corona-uitbraak

De laatste tijd komen er steeds meer signalen dat de Chinese economie aan het afkoelen is. De Chinese regering heeft maatregelen getroffen om de economie te stimuleren.

De grote Chinese containerhaven Ningbo-Zhoushan nabij Shanghai is nog altijd voor een groot deel gesloten. Een van de terminals van de op twee na drukste haven ter wereld ging op last van de autoriteiten op slot toen bij een medewerker corona werd vastgesteld. Ondertussen groeien de zorgen over de impact van de sluiting op de handelsstromen in de regio.

Sinds woensdag zijn er geen activiteiten bij de Meishan-terminal. Zowel de inkomende als de uitgaande containerdiensten liggen stil. Marktkenners schatten dat de terminal goed is voor de afhandeling van een kwart van de containervracht in de haven. De haven zelf zegt dat schepen worden omgeleid en dat er elders capaciteit is vrijgemaakt om de goederenstromen op gang te houden.

Een woordvoerder van de haven zei maandag geen nieuwe informatie te hebben. Sinds het eerste geval zijn er geen nieuwe coronabesmettingen gemeld.

Verschillende rederijen nemen ondertussen maatregelen. De Taiwanese rederij Yang Ming Marine Transport waarschuwt klanten voor mogelijke “havencongestie”.

Orient Overseas Container Line, dat zijn hoofdkantoor heeft in Hongkong, adviseert klanten goed na te gaan of er capaciteit is alvorens containers aan te voeren. Een deel van de containerschepen van het Deense Maersk mijdt voorlopig Ningbo-Zhoushan.

Sinds de eerste uitbraak van het coronavirus in Wuhan onder controle is, hanteert China een strikt beleid ten aanzien van Covid-19. Daarbij gelden strenge maatregelen, met name op strategische locaties zoals havens.

De problemen in China komen bovenop de logistieke uitdagingen in de nasleep van de crisis. Ook de dagenlange blokkade van het Suezkanaal, afgelopen voorjaar, schopte de handelsstromen verder in de war.

LEES OOK: In China werken bedrijven volop met met virtuele influencers die niet aankomen, nooit ouder worden en geen relletjes veroorzaken op social media