Een stuk of vijftien mensen drinken koffie of thee op het terras van Vliegclub
Rotterdam. Het is donderdag 27 augustus en bewolkt. Twee gele parasols staan
desondanks uitgeklapt.

Tuinfeestje
Door de witte tuinstoelen en bloembakken aan de houten schutting heeft het
geheel veel weg van een tuinfeestje. Een man met ontvanger valt op. Hij
luistert aandachtig naar het radioverkeer met de luchtverkeerstoren. Vandaag
is de eerste officiële vlucht van KammAir naar Lelystad en terug. Het is
gemoedelijk wachten op de aankomst van het enige vliegtuig van de vloot.

"Ik hoor ‘m!", roept iemand. Ze herkent het geronk van de
vliegtuigmotor. Iedereen schiet omhoog en loopt naar de rand van het terras.
Het turen begint.

De ‘kist’ suist over en zet de landing in. Een minuut later staat het
blauw-witte vliegtuig met oranje opschrift al naast het terras. Een
stralende Cees Kamminga (59) en zeven passagiers stappen uit. Onder hen twee
diabetespatiëntjes van de Stichting
Hoogvliegers
. Zij mochten onderweg de stuurknuppel vasthouden.

Markt voor korte vluchten
KammAir is de kleinste luchtvaartmaatschappij van Nederland. Het bedrijf
kreeg in juli een volledig Air Operator Certificate waarmee het naast
rondvluchten ook dagtrips en luchttaxidiensten uit mag voeren.

Het lijkt een opmerkelijke zet om een vliegbedrijf op te zetten tijdens de
recessie. In januari van dit jaar ging de luchttaximaatschappij BikkAir
failliet. Een maand later ging Eclipse Aviation, de Amerikaanse bouwer van
lichte zakenjets waar Roel Pieper 100 miljoen dollar in investeerde, ten
onder.

Kamminga mengt zich echter niet in het geweld van de zakenjets. Hij mikt op
vluchten van 200 à 300 kilometer. “Bij grotere afstanden duurt het te lang
voordat ik er met een propellervliegtuig ben. Dan zijn zakenjets in het
voordeel.”

Groepsvervoer
Het vliegtuig van KammAir is de GA Airvan, gemaakt in Australië en de enige
van zijn soort in Nederland. Met acht zitplaatsen biedt hij meer plek dan de
gemiddelde zakenjet. Dit voordeel hoopt Kamminga te vermarkten. Hij richt
zich op groepen van vijf tot tien personen.

"Ik denk vooral aan raden van bestuur, commissies en vriendenclubjes",
zegt de geboren Zaandammer. Hij kan ze afzetten, met flink wat bagage, op
plekken die met een reguliere lijnvlucht slecht bereikbaar zijn.

Extra dimensie
Ook de Rotterdamse haven biedt kansen. Havengerelateerde bedrijven ontvangen
vaak genoeg delegaties van een man of vijf, denkt Kamminga hardop. "In
plaats van dat ze uit eten gaan, kunnen ze bij mij een rondvlucht maken.
Vliegen heeft een extra dimensie die mensen niet snel vergeten."

Doordat de stoelen uit het vliegtuig kunnen, kan KammAir ook vracht vervoeren.
Kamminga verhaalt over een schip dat bij Málaga pech kreeg. Met de GA Airvan
had een reserveonderdeel sneller ter plekke kunnen zijn dan per auto.

Uit de hand gelopen hobby
Het opzetten van een eigen vliegbedrijf is voor de ambitieuze Kamminga "een
bewust uit de hand gelopen hobby". Tien jaar geleden begon hij met
vlieglessen bij de Vliegclub Rotterdam. Dat mondde uit in het behalen van
een Commercial Pilot License voor zakelijke vluchten.

Toentertijd was bij zijn dagelijkse werk – Kamminga is al 16 jaar directeur
van Habitask, een adviesbureau voor woningcorporaties – een lege bv over.
Ook had hij een oogje op een vliegtuig. Eén en één maakt twee: KammAir was
geboren.

Rendabel maken
Het luchtvaartbedrijf wil in 2010 al winstgevend zijn. Daarvoor dienen de zes
piloten van KammAir in totaal 300 tot 350 vlieguren per jaar te maken. "Dat
lijkt weinig", zegt Kamminga, "maar de voorbereidingen voor een
vlucht zijn daarin niet meegenomen. Daar gaat ook tijd in zitten."

Op de lange termijn moet er een vliegtuig met twee propellers bij, geeft
Kamminga aan. Uit veiligheidsoverwegingen mag hij met het huidige vliegtuig
alleen overdag vliegen bij voldoende zicht en niet over te grote stukken
water. Die beperkingen gelden niet voor een twee-motorig toestel.

KammAir moet dus groeien, maar de liefde voor de luchtvaart blijft voorop
staan. Kamminga: "De passie is het vliegen, de uitdaging is om het
bedrijf rendabel te maken."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl