Vorig najaar kon het zo maar gebeuren dat een klant zijn diner wilde afrekenen
met een cadeaubon en dat de restauranthouder de bon niet wilde aanpakken. De
klant eiste dat hij de bon accepteerde als een wettig betaalmiddel, maar de
restauranthouder wist dat hij dan naar zijn geld kon fluiten, dat schrijft Het
Financieele Dagblad
.

Zulke scenes speelden zich af bij restaurants die waren aangesloten bij de
Nationale Restaurantbon. De uitgever van de bonnen ging failliet, terwijl er
nog 24.000 bonnen rondzwierven die al waren verkocht maar nog niet gebruikt.

600 Miljoen euro
Volgens de laatste branchegegevens hebben Nederlanders voor ongeveer 600
miljoen euro aan cadeaubonnen in huis liggen, die ze op enig moment weer
kunnen uitgeven. De tien grootste uitgevers, zoals de VVV, de Boekenbon,
Pluim en de Nationale Dinercheque, verkochten vorig jaar voor 250 miljoen
euro aan nieuwe bonnen. Ze moeten zelf zorgen dat er altijd kan worden
uitbetaald aan winkeliers die de bonnen accepteren.

Een uitgever gaat zelden failliet, maar niet iedereen kiest de veilige weg en
zet het geld simpelweg op de bank. De een belegt het, de ander strijkt een
gedeelte op als winst. De verleiding is vaak groot, omdat lang niet alle
bonnen worden ingewisseld in het jaar dat ze worden verkocht.

Geld op de bank
Hier zag de First European E-Money Trust (Feet) een gat in de markt. Feet
collecteert elke euro die iemand voor een cadeaukaart betaalt, en zorgt voor
betaling op het moment dat iemand anders de kaart weer gebruikt. Intussen
staat het geld op de bank. De uitgever van de kaarten kan er niet aankomen.

Het kantoor van oprichter Ewoud Mogendorff ligt verscholen in het bos van
Soesterberg. Niets wijst op een bedrijf dat een vergunning van De
Nederlandsche Bank heeft gekregen als 'electronische geldinstelling'. De
oprit staat vol grafzerken van het naburige atelier dat de stenen houwt.

Onzichtbaar
De activiteiten zijn dan ook grotendeels onzichtbaar. Papier komt er niet
meer aan te pas, de cadeaubonnen hebben de vorm van chipkaarten die door
Feet worden geleverd. Het bedrijf handelt alle betalingen af via bestaande
pinapparaten. De uitgevers betalen een abonnement van gemiddeld 5000 euro
per maand.

De eerste klant van Feet is de Theater- en Concertbon. De stichting die ze
uitgeeft kan niet meer, zoals vorig jaar,1,4 miljoen euro van de opbrengst
overhevelen naar de eigen bedrijfsvoering. Daar staat tegenover dat ze ook
niet meer twee miljoen euro kan verliezen met riskante beleggingen, zoals
twee jaar terug.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl