Dat meldt Gary John, senior vice president bij Burger King en verantwoordelijk
voor de uitbreiding van de keten in Europa aan Z24. "In de Randstad
zijn we goed vertegenwoordigd. Maar daarbuiten zitten we nog nauwelijks,
terwijl er heel veel groeimogelijkheden buiten Amsterdam en Rotterdam zijn.
De groei zit in de provincies. Binnen vijf jaar moet het aantal restaurants
in Nederland verdubbeld zijn."
NS stations
In Nederland zitten 58 Burger King restaurants. Naast de grote steden zit
Burger King in de rest van Nederland vooral op de NS-stations dankzij een
deal met NS-dochter Servex.
Bijna de helft van de Burger Kings is gevestigd op een NS-station. Volgens
John enerzijds een goede manier om veel klanten te bereiken, maar het heeft
ook zijn beperkingen. Er is maar een beperkt aantal stations groot genoeg om
een Burger King op te exploiteren.
"In Nederland lopen we qua restaurants achter op de omringende landen.
Duitsland bijvoorbeeld heeft meer dan 700 Burger King restaurants. En ook in
vergelijking met McDonalds, die 220 vestigingen in Nederland heeft, is
Burger King in Nederland ondervertegenwoordigd. Dat kan je ook weer positief
zien, McDonalds heeft dan weer minder ruimte om te groeien."
John ziet vooral mogelijkheden voor drive throughs aan de randen van
steden, bijvoorbeeld op industrieterreinen.
Whopper bars
John ziet ook mogelijkheden voor de Whopper bar in Nederland. De Whopper bar
is een kleine, trendy versie van een Burger King restaurant, waarbij de
nadruk op de Whopper, de belangrijkste hamburger van Burger King, ligt.
De klant kan zijn Whopper helemaal naar eigen smaak inrichten. Wereldwijd zijn
er vier Whopper Bars, in Miami, Singapore, München en Malaga. "De
Whopper bar werkt vooral op hele drukke plaatsen. Bijvoorbeeld in
themaparken of vliegvelden. Schiphol zou een goede plek zijn voor een
Whopper bar."
Europa is de belangrijkste groeimarkt van de hamburgerketen. Het afgelopen
jaar opende Burger King 450 nieuwe restaurants, daarvan stonden er 256 in
Europa. "De markten die we nu betreden zitten vooral in Oost Europa,
Roemenië, Tsjechië, Polen en Rusland. Voor de kerst hopen we ons eerste
restaurant in Moskou te openen."
Recessie
Ondanks het feit dat fastfood als zeer recessieproof bekend staat, krijgt nu
ook Burger King klappen. Eind oktober maakte het concern bekend over het
derde kwartaal van 2009 een winst van 47 miljoen euro te hebben behaald. Een
daling van 6 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Vooral in Europa en Azië lopen de inkomsten terug. Ook concurrent McDonalds
heeft last van het economisch slechte getij. In oktober daalde de verkopen
in de VS met 0,1 procent.
Herinrichting
De tegenvallende resultaten uit het derde kwartaal zijn echter geen reden om
de herinrichting van de restaurants te stoppen. Wereldwijd worden alle 12
duizend restaurants omgebouwd. De restaurants krijgen een nieuwe
uitstraling. Weg met de Amerikaanse baseballers en houten tafels. De nieuwe
vestigingen krijgen een meer industriële uitstraling, met metaal en
baksteen.
In totaal zijn er nu rond de 100 restaurants opnieuw ingericht, daarvan staan
er 50 in Europa. "De omgebouwde restaurants doen het goed. Het is nog
te vroeg om te zeggen hoeveel meer omzet die restaurants draaien. Maar als
je kijkt naar ons restaurant op Schiphol, dan zagen we de omzet daar met 15
procent omhoog gaan sinds de verbouwing. Dat moet ook wel, want het nieuwe
interieur vraagt een flinke investering van de franchisenemer, zo tussen de
150.000 en 200.000 euro.
Middenklasse restaurants
Hiermee volgt Burger King McDonalds, die twee jaar geleden ook begonnen is
met het ombouwen
van zijn filialen . "Je ziet het overal in de markt gebeuren.
Fastfood schuift steeds meer op naar de middenklasse restaurants. Klanten
willen hun maaltijd in een aangename omgeving opeten. Het is ook een teken
dat de ketens de Europese markten steeds serieuzer nemen."
"In de VS is 70 procent van alle klanten drive-through. Dat betekent dat
die nooit voet in een restaurant zetten, waarom zou je dan investeren in je
inrichting. In Europa eten veel meer klanten in de restaurants. Kijk naar
Nederland. Daar gaat 70 procent naar een restaurant en 30 naar de drive
through. En zelfs als ze naar de drive through rijden, eet 70 procent het
alsnog in het restaurant op."
Nieuw grillsysteem
Naast de andere inrichting komen er nog meer veranderingen aan bij Burger
King. Zo heeft de keten de laatste paar jaar geïnvesteerd in een nieuw
grillsysteem waarop bijvoorbeeld dikkere hamburgers, ribs of gegrillde
groenten klaargemaakt kunnen worden. "Binnenkort komen we met allerlei
nieuwe producten, een lamsburger of een steakhouse burger, met meer vlees."
Ook aan het koffieassortiment wordt gewerkt. In Duitsland werkt Burger King
samen met een koffiebedrijf om een koffieformule in de markt te zetten. Op
vijf plaatsen zitten er binnen in restaurants nu koffiebarretjes. In
tegenstelling tot de McCafé's van concurrent McDonalds zijn deze barren niet
van het Burger King merk. John verwacht begin volgend jaar de nieuwe
koffiebarren uit te rollen in andere restaurants.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl