• Op de al drukbezette markt van pakketbezorging maakt sinds het najaar van 2019 een nieuwe speler naam voor zichzelf: Budbee.
  • Het van oorsprong Zweedse bedrijf heeft de handen ineengeslagen met webshops als Zalando, Asos en Fonq.
  • Business Insider sprak met Jørgen Höppener, die de Nederlandse tak van Budbee leidt, over de bezorgmogelijkheden, het klimaat en de toekomst.

Met Black Friday en de feestdagen op komst draaien Nederlandse bezorgdiensten opnieuw overuren.

Zo verwacht pakketbezorger PostNL met de feestdagen 1,5 miljoen pakketjes per dag rond te brengen, een derde meer dan op een gemiddelde dag sinds de uitbraak van de coronapandemie. Ook bij leverancier DHL neemt het aantal verzendingen rond de feestdagen naar eigen zeggen “gigantisch toe”.

Door de lopende retailcampagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’ is veel van de verwachte drukte nu al merkbaar. Zo liet Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, aan Business Insider weten dat webshops “nu al over de pieken van vorig jaar heen [gaan]”.

Op de al drukbezette markt van pakketbezorging is er sinds het najaar van 2019 een nieuwe speler bij: Budbee. Het van oorsprong Zweedse bedrijf heeft de handen ineengeslagen met webshops als Zalando, Asos en Fonq.

Business Insider sprak met Jørgen Höppener, die de Nederlandse tak van Budbee leidt, over de bezorgmogelijkheden, het klimaat en de toekomst.

Waarmee onderscheidt Budbee zich van andere pakketbezorgers?

Höppener: “Wij zijn echt een technologiebedrijf. Wij bieden met onze technologie een service aan in de bezorgmarkt, waarmee we op een schaalbare manier volledig op de consument kunnen focussen.”

Lees ook op Business Insider

“Wij kunnen zo veel flexibiliteit bieden in het kiezen van een bezorgmoment – je kan zelfs het tijdstip nog tot 1 uur ’s middags veranderen, want we bezorgen alleen ’s avonds tussen 5 en 10. Ook kan de consument tot de bezorger er is nog allerlei bezorgmanieren aanpassen. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat er aangeklopt moet worden, omdat de kinderen aan het slapen zijn.”

“Al dat soort dingen bieden wij aan om de meest consumentgerichte bezorgservice te zijn. Dat is hoe wij ons willen onderscheiden van de rest van de markt.”

Budbee biedt de mogelijkheid om leveringen realtime te volgen. Hoe werkt dat?

“Op de achtergrond draait een algoritme dat op basis van de te bezorgen pakketjes de meest efficiënte route bepaalt en exact het tijdstip uitrekent waarop we bij de consument zijn.”

“De consument krijgt ’s middags, als de routes worden bepaald, altijd een 1-uurs indicatie van wanneer we langskomen, bijvoorbeeld ‘vanavond tussen zes en zeven’. Op het moment dat de bezorger gaat rijden – rond vier, vijf uur – kan de consument de levering tot op de minuut nauwkeurig op de kaart volgen. Zo weet de consument of er bijvoorbeeld snel nog even boodschappen gedaan kunnen worden.”

“Het volgen van de bestelling kan op twee manieren: via de webapplicatie en via de Android- of iOS-app. Dit is tevens hoe je, tot het moment van bezorgen, de bezorgmanieren kan aanpassen.”

Via Budbee's site of app kun je realtime zien wanneer de bezorger bij je is. Foto: Budbee
Via Budbee’s site of app kun je realtime zien wanneer de bezorger bij je is. Foto: Budbee

Uit onderzoek van reviewsite Trustpilot blijkt dat de leveringsvoorwaarden en het retourbeleid minder vaak doorslaggevend zijn dan in 2018. Merken jullie dat er behoefte is aan Budbee’s bezorgmogelijkheden?

“Ik zie juist een trend. Ik zie dat veel partijen kijken naar hoe zij ook bij de levering en het retourbeleid een klantgerichte ervaring kunnen bieden.”

“Zo wordt er qua leveringmogelijkheden steeds vaker een keus geboden aan de consument. Dat zie je in Zweden, waar consumenten vaak al kunnen kiezen uit minstens vijf bezorgopties, maar ook in Nederland is sprake van een aanzienlijke toename hierin.”

“In het jaar dat wij nu actief zijn, maken ook de meeste van onze klanten gebruik van de opties die wij bieden.”

Je hebt het over ‘de meeste van onze klanten’. Hoeveel pakketten bezorgen jullie momenteel?

“Wij zijn actief in vier landen: Denemarken, Zweden, Finland en Nederland. In die landen bezorgen we bij elkaar nu meer dan een miljoen pakketten per maand.”

“In 2019 zijn we, als geheel, met meer dan 200 procent gegroeid ten opzichte van 2018. En in het eerste halfjaar van 2020 zijn we de aantallen van 2019 alweer flink gepasseerd.”

“In Nederland zijn nu meer dan 300 mensen voor ons op de been.”

In Zweden is Budbee al sinds 2015 actief. Foto: Budbee
In Zweden is Budbee al sinds 2015 actief. Foto: Budbee

Kunnen andere pakketbezorgers straks dezelfde service bieden als Budbee?

“Dat vind ik lastig. Ik kan alleen naar onszelf kijken. Wij zijn vanuit de technologie ontstaan, wat ons flexibel maakt en waardoor wij snel kunnen doorontwikkelen op het gebied van nieuwe diensten en toepassingen.”

“Ik durf niet te zeggen of er partijen zijn die dit op den duur ook zouden kunnen. Ik denk het wel, maar wij blijven natuurlijk ook doorontwikkelen en zullen ons best doen om aan kop te blijven en de meest consumentgerichte bezorgpartij te zijn.”

Hoe klimaatvriendelijk is Budbee?

“Onze technologie stelt ons in staat om efficiënt te zijn qua uitstoot. Bij de eerste bezorgpoging zijn wij succesvol in 97 procent van de gevallen. Dat zorgt voor minder vervoersbewegingen. Ook berekent ons algoritme de meest efficiënte route, wat resulteert in minder rijtijd en dus ook minder uitstoot.”

“Daarnaast zijn wij bezig met veel verduurzamingsinitiatieven; daar investeren wij ook in. Zo zijn we bezig onze vloot te verduurzamen. Dat doen we door een combinatie van bakfietsen, elektrische voertuigen en fossielvrije brandstoffen voor de overige voertuigen.”

“In Zweden zijn we zover dat bijna 100 procent van onze vloot fossielvrij is. In Nederland zijn wij hier ook erg actief mee, en ziet het ernaar uit dat vanaf begin volgend jaar meer dan de helft van onze bezorgingen fossielvrij zijn. Alle niet-fossielvrije bezorgingen die wij doen, worden gecompenseerd door investeringen in klimaatbeheer.”

Een Budbee-bakfiets in Amsterdam. De fietsen worden ook ingezet in Eindhoven en Groningen. Foto: Budbee
Een Budbee-bakfiets in Amsterdam. De fietsen worden ook ingezet in Eindhoven en Groningen. Foto: Budbee

Hoe ziet de toekomst eruit? Zijn jullie, naast Zalando, ook in gesprek met andere grote partijen?

“We hebben het afgelopen jaar mooie klanten als Fonq, My Jewellery en SneakerDistrict aangesloten. Op internationaal niveau is Asos erbij gekomen. Ook zijn we net met de levering van het sportkledingmerk GymShark gestart voor al onze landen.”

“Er zitten ook een paar andere mooie dingen aan te komen, maar daar hoop ik snel meer over te kunnen vertellen, zodra dat officieel gemaakt kan worden.”

“Verder is de ambitie voor de toekomst met name om ons doel te verwezenlijken: dat is om de meest consumentgerichte en duurzame oplossing voor bezorging van internetaankopen te zijn. Daar zullen we ons voor blijven inzetten.”

LEES OOK: Onderzoek hint erop dat Black Friday dit jaar kan tegenvallen, maar in Nederland loopt het storm bij webshops