Brom- en snorfietsen blijken veel meer te vervuilen dan de Europese regels toestaan. Deels komt dat door hun snelheidsbegrenzers.
Uit onderzoek van TNO blijkt dat brom- en snorfietsen meer emissies produceren dan de fabrikanten opgeven. Ze bouwen vaak één type bromfiets en leveren daar dan met behulp van een snelheidsbegrenzer verschillende versies van om aan andere regels – bijvoorbeeld snorfietsen – te kunnen voldoen.

Uit het TNO-onderzoek komt naar voren dat sommige typen snelheidsbegrenzers een snorfiets erg energie-inefficiënt en vervuilend maken omdat de krachtbron erg afgeknepen wordt. Daarnaast zijn sommige begrenzers erg makkelijk te verwijderen en dat brengt de verkeersveiligheid volgens TNO in gevaar.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil dat zulke snelheidsbegrenzers in Europa worden verboden. Ze wil bovendien dat de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) vaker testen uitvoert van brom- en snorfietsen om te controleren of de uitstoot van vervuilende stoffen in werkelijkheid niet teveel afwijkt van de praktijk.

Lees meer vervoersnieuws op Carros.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl