• CEO Stephan Marsan van modemerk Brandy Melville wil geen zwarte mensen als klant, zegt ex-winkeleigenaar Franco Sorgi.
  • Volgens Sorgi dacht Marsan dat niet-witte klanten, of mensen met overgewicht, het merk zouden schaden.
  • Een uitgebreid onderzoek van Insider onthult tientallen klachten over discriminatie en racisme bij het kledingmerk.

Stephan Marsan, de baas van tienermode-imperium Brandy Melville, heeft een verontrustend beeld van zijn ideale klant. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van Insider.

Toen ondernemer Franco Sorgi de eerste Brandy Melville-winkel in Canada opende in 2012, zou Marsan hem duidelijk hebben gemaakt dat hij niet wilde dat zwarte mensen er kleren kochten.

Volgens Marsan zouden zwarte mensen en klanten met overgewicht slecht zijn voor de reputatie van het merk Brandy Melville, vertelt Sorgi. De CEO wilde alleen “aantrekkelijke rijke meisjes” in de winkel zien. Sorgi was de eigenaar van elf Brandy Melville-locaties in Canada.

Liever niet ‘ghetto’ of ‘kort en dik’

Sorgi en andere mensen die Marsan kennen, vertellen Insider dat Brandy Melville zich richt op tieners die populair zijn op de middelbare school. Die zorgen er, eenmaal als klant, voor dat de verkoop sterk toeneemt. Kennelijk konden in het hoofd van Marsan en andere leidinggevenden de meest populaire tieners alleen maar wit en dun zijn.

De Brandy Melville-winkel in New York. Foto Hollis Johnson/Insider
De Brandy Melville-winkel in New York. Foto Hollis Johnson/Insider

Uit het onderzoek van Insider komen uitgebreide aantijgingen van discriminatie bij het modemerk naar boven. Meer dan twintig huidige en voormalige werknemers onthullen dat er bij het personeelsbeleid geselecteerd werd op basis van huidskleur. Vertegenwoordigers van Brandy Melville, advocaten en Marsan zelf reageerden niet op verzoeken voor commentaar.

Sorgi is momenteel verwikkeld in een rechtszaak met Bastiat USA, die de Noord-Amerikaanse activiteiten van Brandy Melville leidt. Volgens de voormalige winkeleigenaar is hij ontslagen, omdat hij weigerde om klanten en werknemers te discrimineren op basis van huidskleur en uiterlijk.

In de rechtszaak beweert Sorgi dat leidinggevenden van Brandy Melville hem vertelden dat zijn klanten ‘ghetto’ waren en dat een manager die voor hem werkte te “kort en dik” was voor het merk.

Hitler-memes

Voormalig vicepresident van Brandy Melville, Luca Rotondo, heeft het bedrijf ook aangeklaagd. Volgens hem zette Marsan hem onder druk om honderden werknemers te ontslaan. Zij zouden niet hebben voldaan aan het dunne, witte en blonde schoonheidsideaal van de CEO. “Als ze zwart was, of fors… dan wilde hij ze niet in de winkel hebben”, zegt Rotondo.

Het onderzoek van Insider onthult ook dat Marsans vrienden en naaste medewerkers een afgeschermde chatgroep onderhielden waarin racistische, seksistische en antisemitische uitingen aan de orde van de dag leken. In dit kanaal werden memes met daarin het ‘n-woord’ gedeeld. Ook werden er minstens 24 verwijzingen naar Adolf Hitler gevonden.

Lees hier het volledige onderzoek naar het racisme, de Hitler-memes en seksuele uitbuiting bij Brandy Melville