Sinds het dieselschandaal bij Volkswagen weten we: het opgegeven brandstofverbruik in autofolders kunnen we beter met een korreltje zout nemen. Hoe groot zijn de verschillen tussen de cijfers uit de folder en het werkelijke verbruik bij de tien populairste auto’s?

Het verschil tussen de brandstof die een auto onder normale omstandigheden gebruikt en het verbruik in de testrit is soms groot. Dat komt omdat de omstandigheden in de test een stuk gemakkelijker zijn: de auto’s rijden niet op de weg, maar op een rollerbank, en zonder verlichting, airco, radio of stuurbekrachtiging. Er zit bovendien maar één persoon in de auto, zonder bagage.

Op de website Werkelijkverbruik.nl brengt Travelcard, een grote beheerder van zakelijke tankpassen, in samenwerking met TNO het werkelijke verbruik van auto’s in kaart. Het gaat dan weliswaar om leaserijders, die misschien wat minder zuinig rijden dan de gemiddelde weggebruiker. Maar dat is zeker niet de enige factor: regelmatig is het verschil namelijk wel heel erg groot.

Verschil verbruik

Z24 bekeek het verbruik van de tien meest verkochte auto’s in het eerste kwartaal van 2016, zoals vorige week door de Bovag naar buiten gebracht.

Daaruit blijkt dat het verschil bij de twee modellen van Peugeot die in de top 10 voorkomen het grootst is: de Peugeot 108 gebruikt gemiddeld bijna 47 procent meer dan in de folder staat; de Peugeot 208 is een goede tweede (46 procent).

Bij de Nissan Qashqai is het verschil het kleinst: deze auto verbruikt gemiddeld ruim 30 procent meer dan het normverbruik. Dat is wel de minst zuinige auto uit de top 10: voor honderd kilometer is gemiddeld 6,55 liter brandstof nodig (tegenover 5 liter in de folder).

De zuinigste auto is de Volkswagen Up, met een verbruik van 5,2 liter per honderd kilometer. Uit de test op de rollerbank bleek dat de Volkswagen Up daar 3,6 liter voor nodig heeft.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl