De Bovag kondigde vandaag aan dat het een eigen pechhulpdienst opricht, naast
de bestaande services van de ANWB, Routemobiel en Mondial Assistance. De
laatste bood tot voor kort vooral hulpdiensten aan aparte verzekeraars, maar
gaat nu ook in zee met Bovag.

Bovag-directeur Koos Burgman geeft toe dat de pechhulp niet helemaal nieuw
is. Aangesloten garagehouders boden het al een tijdje aan, bij wijze van
proef.

"Wie bij een Bovag-dealer een nieuwe of gebruikte auto kocht, kon zich
meteen aanmelden voor de hulpdienst. Dat klopt. Daardoor zijn nu al zo’n
40.000 mensen bij ons verzekerd voor hulp bij pech. Het verschil is dat we
per vandaag ook de dienst publiek aanbieden, dus ongeacht of je je auto naar
een Bovag-garage brengt."

Mondial Assistance, het bedrijf dat feitelijk de logistieke infrastructuur
levert voor uw dienst, is niet nieuw op de markt. Het biedt al een tijdje
pechservices aan die u nu ook gaat aanbieden. Maar het lijkt wel alsof
Mondial Assistance daarmee met zichzelf gaat concurreren. Bij Elvia
Verzekeringen kan ik mij voor iets meer dan 30 euro verzekeren voor heel
Nederland, via Mondial Assistance. Bij u, ook via Mondial Assistance, voor
45 euro. Hoe zit dat?

"Het is een open markt. Dat Mondial Assistance onder eigen voorwaarden
ook nog voor andere verzekeraars werkt, vinden wij prima."

U zit met uw prijzen net onder die van Routemobiel, dat 55 euro per jaar
vraagt voor dekking in Nederland. Daarnaast hanteert u eigenlijk hetzelfde
systeem als Routemobiel; dat maakt ook gebruik van de hulpdiensten van
individuele garages. U gaat hetzelfde doen, maar dan met Bovag-garages. U
voegt dus alleen een prijzenvechter toe aan de markt.

"Er is ruimte op de markt, en we denken dat Bovag-klanten zeer blij
zullen zijn met deze extra service. We verkopen allerlei
mobiliteitsproducten via de aangesloten garages, als je dan ook nog eens
pechhulp kunt bieden, dan zijn zowel de klant als de garagehouder daar blij
mee. Circa 6200 garagehouders doen mee. Zij snapten dat je in een markt,
waarin mensen om steeds meer diensten vragen, niet achterover kunt blijven
zitten."

U kondigde uw nieuwe dienst aan, waarin u vooral goedkoop bent qua dekking
in Europa, en nu biedt Routemobiel op de eigen website plots een
'Najaarservice' aan voor Europese dekking, voor 14,50 euro. U bent nog niet
eens 10 uur officieel bezig, en de prijzenslag lijkt al begonnen!

"Wij hebben niets tegen Routemobiel. Onze garagehouders gaan gewoon hun
eigen klanten extra hulp aanbieden. Voor lagere prijzen dan de concurrentie,
indien nodig. En onze Europa-dekking is goedkoper dan wat andere bieden,
omdat we geen winst hoeven te maken en enig voordeel direct terugspelen naar
de klant."

U bent bereid de prijzen te laten zakken onder die van concurrenten?

"In principe wel. We zullen de markt goed volgen. We gaan eventuele
prijsdalingen bij concurrenten goed bekijken en zullen concurrerende
voorwaarden hanteren."

Maar hoe kunt u lagere prijzen dan een Routemobiel aanbieden?

"Bovag hoeft er niets aan te verdienen. Dit is geen winstmachine. Wij
kunnen goedkoper opereren omdat wij geen winst hoeven te maken, en omdat we
minder kosten hoeven te maken. Een auto die immers net door de APK gegaan
is, zal minder snel stil komen te staan met pech. Maar de eigenaar heeft dan
wel een pechhulp-verzekering bij ons afgesloten."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl