De scheepvaartverzekeringsbranche bereidt zich voor op enorme claims na de aanvaring van het containerschip Dali met de Francis Scott Key Bridge in Baltimore dinsdag.

“Verzekeringsclaims als gevolg van de aanvaring kunnen vergelijkbaar zijn met een scheepsramp uit 2012 die leidde tot een uitbetaling van 1,5 miljard dollar”, zegt John Miklus, de voorzitter van het American Institute of Marine Underwriters, tegen het vakblad Insurance Business.

Het luxe cruiseschip Costa Concordia kapseisde in januari 2012 voor de kust van Italië, waarbij 32 mensen omkwamen. Die ramp leidde tot de hoogste uitbetalingen in de zeeverzekeringssector ooit, volgens het vakblad.

Het is niet bekend hoe lang het precies duurde om alle claims van de Costa Concordia af te handelen, maar het heeft zeker een paar jaar geduurd.

"Je hebt verschillende componenten die moeten worden gecompenseerd", zegt Miklus. "Een grote component in deze situatie zal de herbouw van de brug zijn en al het verlies aan inkomsten, bijvoorbeeld uit de tol, terwijl de brug wordt hersteld."

De brug in Baltimore bracht in 2023 ongeveer 53 miljoen dollar aan tolinkomsten binnen voor de staat, zo schrijft The Wall Street Journal.

Andere verzekeringsclaims als gevolg van de aanvaring zouden schade aan het schip en de lading kunnen omvatten, evenals bedrijfsschade, handelskrediet en werknemerscompensatie, aldus Business Insurance.

Geen gevaar voor omgeving door giftige stoffen aan boord Dali

Ondanks de grote schade die de aanvaring heeft veroorzaakt, vormt de lading die Dali aan boord heeft geen gevaar voor de omgeving. Dat heeft vice-admiraal Peter Gautier woensdag tijdens een persconferentie in het Witte Huis gezegd.

De boeg van het schip ligt beklemd onder het gewicht van het puin van de brug op de bodem, maar er lijkt niets te lekken. Wel is er nog meer dan 5,5 miljoen liter smeer- en stookolie aan boord, plus 4.700 containers waarvan er 56 gevaarlijke stoffen bevatten.

Dertien containers raakten beschadigd, twee sloegen overboord. Volgens Gautier zijn alle containers met gevaarlijke stoffen veilig.

De Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg zei het voor de regering nu prioriteit heeft om de gestremde haven weer te openen en de gevolgen voor aanvoerketens te beperken.

Daarnaast moet er een oplossing gevonden worden voor het wegverkeer en moet er een nieuwe brug komen. "De herbouw zal niet snel gaan, noch makkelijk zijn of goedkoop, maar we zullen de klus klaren", aldus Buttigieg.

Buttigieg wilde geen bedrag op de schade plakken, maar experts vrezen dat die in de honderden miljoenen of zelfs miljarden kan lopen. Dat komt mede door de economische verstoringen.

BEKIJK OOK: Luchtfoto’s tonen de catastrofale nasleep van instorting brug in Baltimore door botsing met containerschip