Boskalis
Begonnen als lokale Sliedrechtse baggeraar bijna honderd jaar geleden, is
Boskalis inmiddels wereldwijd actief. Met de overname van de vloot van Smit
wil het bedrijf uit Papendrecht definitief zijn naam als maritiem
dienstverlener van wereldformaat vestigen.

Koninklijke Boskalis Westminster houdt zich bezig met de aanleg en het
onderhoud van havens en vaarwegen, het creëren van land in water en het
beschermen van kusten en oevers. Momenteel krimpt de baggermarkt, maar
daardoor wordt het bedrijf uit Papendrecht naar eigen zeggen minder hard
geraakt dan concurrenten. Het bedrijf heeft ook veel ander werk, zoals de
aanleg van gaspijpleidingen.

Boskalis werd begin vorige eeuw opgericht door een aantal families in
Sliedrecht, de "bakermat van de Nederlandse baggerindustrie”. Na de
Eerste Wereldoorlog werkte het bedrijf mee aan de strijd tegen de zee in de
Zuiderzeewerken.

Wereldwijd
Vanaf de jaren dertig raakte Boskalis via de oprichting van Westminster
Dredging Company in het Verenigd Koninkrijk betrokken bij grote
landaanwinningsprojecten in West-Afrika. Ook werkten de bedrijven aan
projecten in Australië, Canada, het Midden-Oosten en andere plekken op de
wereld.

Na de watersnoodramp in 1953 ging het bedrijf aan de slag met de Deltawerken,
waaronder de enorme stormvloedkering in de Oosterschelde. Boskalis
ontwikkelde complexe technieken, waarnaar de vraag wereldwijd toenam.

Overnames
Tegen het einde van de vorige eeuw begaf Boskalis zich steeds vaker op het
overnamepad om de marktpositie wereldwijd te verstevigen. Het bod van 1,35
miljard euro op Smit Internationale is daarvan het laatste voorbeeld.
Inmiddels telt Boskalis ongeveer 10.000 werknemers. Na een overname van Smit
komen daar nog eens 3600 bij.

Boskalis wordt sinds 2006 geleid door Peter Berdowski (1957). Het concern
boekte in de eerste helft van dit jaar een winst van dik 102 miljoen euro,
bij een omzet van bijna 989 miljoen euro. Boskalis beschikt wereldwijd over
een vloot van meer dan driehonderd schepen.

Smit Internationale
Smit Internationale is al ruim anderhalve eeuw een van de parels van het
Rotterdamse havengebied. De maritiem dienstverlener, die wereldwijd actief
is, verwees in september 2008 een bod van Boskalis naar de prullenbak. Maar
de onderneming ziet een overname door de Papendrechtse baggeraar nu toch wel
zitten.

Bij Smit werken bijna 3600 werknemers. In 2008 werd er een omzet behaald van
704 miljoen euro. In de eerste negen maanden van dit jaar behaalde het
concern een winst van dik 75 miljoen euro.

Stoomboot
De geschiedenis van Smit Internationale gaat terug tot 1842, toen de
65-jarige Fop Smit begon schepen veilig de haven van Rotterdam in te
loodsen. Hij begon met een stoomboot, de Kinderdijk, en bouwde zijn diensten
in de loop der jaren uit met een aantal sleepboten.

Aan het einde van de negentiende eeuw bouwde het bedrijf een zeewaardige
sleper en met het slepen van een baggeraar van Rotterdam naar Spanje werd de
stap naar zee gezet. In het begin van de twintigste eeuw volgde een periode
van zware concurrentie met een andere sleepdienst in Rotterdam, de
Internationale Sleepdienst, en de bedrijven besloten in 1923 te fuseren tot
L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst.

Internationale uitbreiding
Het gefuseerde bedrijf had inmiddels veel maritieme kennis en ging zich ook
richten op berging. Halverwege de twintigste eeuw zette het bedrijf zich
internationaal op de kaart met het verwijderen van ruim veertig
scheepswrakken uit het Suezkanaal. Bekende klussen waren de berging van de
Herald of Free Enterprise (1987) en de Russische onderzeeër Koersk (2000),
een klus die Smit samen met Mammoet klaarde.

Smit Internationale richt zich met zijn diensten vooral op de scheepvaart,
producenten van vloeibaar gas en olie, verzekeraars en regeringen. Vandaag
de dag wordt het bedrijf geleid door topman Ben Vree (1954).

Boskalis hield vol, bouwde zijn belang in Smit uit naar 25 procent, en bracht
donderdag opnieuw een bod uit, van 1,35 miljard euro. Vree raakte overtuigd. "Onze
gesprekken en gedeelde visie hebben mij enthousiast gemaakt voor deze
fusie.''

Lees ook:

Vriendelijk bod Boskalis op Smit

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl