• Booking.com en Agoda.com blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken, zo meldt de Consumentenbond.
  • Beide sites zijn van Booking, dat eerder op de vingers is getikt en beterschap beloofde.
  • De boekingssites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk met nepschaarste.
  • Lees ook: Vakantiegeld in mei: 1 op 5 Nederlanders gaat minder lang op vakantie vanwege hogere kosten

Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken.

De boekingssites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is, meldt de Consumentenbond die erop wijst dat Booking in 2020 nog beterschap beloofde op deze punten.

De boekingssites adverteren volgens de Consumentenbond met prijzen zonder daarbij onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dat is tegen de regels.

Ook schermt Booking.com consequent met schaarste. Dat komt doordat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels, zou het percentage beschikbaarheid echter veel hoger liggen.

Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat 'gratis annuleren' soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.

'Consumenten worden opgejaagd met leugens'

"Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), door verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. De bedrijven beloofden toen beterschap.

In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om 'zo nodig' actie te ondernemen.

"Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform. Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden", aldus een woordvoerder van Booking.

LEES OOK: Ik heb 175 uur doorgebracht op lange vluchten: deze 11 essentiële dingen moet je in je handbagage hebben