Bol.com verandert van eigenaar. Na zes jaar onder twee Duitse investeerders,
komt de webshop -die zich richt op Nederland en Vlaanderen- nu in handen van
Cyrte Investments. Wat Cyrte, voor 85 procent onderdeel van verzekeraar
Delta Lloyd, voor de online winkel betaalt, is niet bekend.
Directeur Daniel Ropers van Bol.com zegt de nieuwe grootaandeelhouder "met
open armen" te ontvangen. Onder de vleugels van Cyrte wil Bol.com niet
alleen de beste webwinkel, maar ook de beste winkel in het algemeen worden.
Waarom een nieuwe eigenaar?
Ropers: "Dat is uitgegaan van de oude aandeelhouders. Zij vroegen ons,
het management, om mee te helpen zoeken naar potentiële nieuwe eigenaren.
Verschillende financiële partijen bleken zeer geïnteresseerd. Dat was een
heel andere ervaring dan zes jaar geleden. Toen ging ik nog met de pet in de
hand overal langs en zeiden mensen: ‘Sorry, dat wordt nooit wat’."
En Cyrte bleek een geschikte partij?
"Investeerders kijken natuurlijk naar hoe goed een bedrijf gepresteerd
heeft. En hoe het nog kan groeien. Cyrte is echter een extra geschikte
partij, omdat zij al affiniteit met media en technologie heeft (Cyrte heeft
belangen in de Telegraaf Media Groep en Endemol, red.). Dat staat dicht bij
Bol.com: wij zijn op technologie gebaseerd en verkopen alles wat onder de
noemer ‘media’ valt."
U heeft ook eigen geld in het bedrijf gestoken…
"We hebben met het management tien jaar lang enthousiast aan Bol gebouwd
en willen graag verder. Bij zo’n overname vragen investeerders vaak het
management om ook privé-geld in te leggen. Ik heb vertrouwen in het bedrijf,
dus ben bereid om zo ook financiële risico’s mede te dragen."
In het persbericht spreekt u van 'groeiplannen'. Welke?
"We hebben al 2,2 miljoen klanten. Maar groei is zeker mogelijk. Het
assortiment kan bijvoorbeeld nog uitbreiden. Maar wel binnen de noemer
'media'. Boeken, muziek, films, elektronica, dat is waar we goed in zijn."
"Belangrijker nog, is dat we iets meer dan een jaar terug onze ambities
bijgesteld hebben. We willen niet alleen de beste webshop zijn. Alle winkels
in Nederland zien we nu als concurrent - we willen de beste winkel van dit
land zijn."
Alleen Nederland?
Ropers: "Hier valt nog altijd veel te verbeteren, zoals een nog betere
winkelbeleving. We mikken daarom niet buiten het Nederlandse taalgebied."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl