Bol.com gaat ook luiers verkopen en start een prijzenslag voor luiers van bekende merken.
Terwijl supermarktreus Ahold nog bezig is de overname van webwinkel Bol.com af
te ronden, beginnen de contouren van de nieuwe webstrategie van de eigenaar
van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall zich al af te tekenen.
Bol.com kondigde afgelopen vrijdag aan zich op de markt voor babyartikelen te
storten: van luiers tot rammelaars en commodes. Vooral dat eerste is
tekenend.
Luiers kostenpost
Voor jonge ouders zijn luiers een grote, terugkerende kostenpost waar ze
doorgaans zo’n drie jaar aan vast zitten. Prijsverschillen van een paar euro
per pak kunnen honderden euro’s per jaar schelen. Daarbij gaat het voor
aanbieders om een markt van honderden miljoenen.
Uit gegevens van Milieu Centraal blijkt dat peuters in Nederland gemiddeld op
de leeftijd van 3,16 jaar zindelijk zijn. Gemiddeld gebruiken ouders 4,5
luier per dag. Bij een geboortecijfer van 193 duizend baby’s per jaar kom je
dan op een verbruik van zo’n 1 miljard luiers per jaar. Bij een gemiddelde
prijs van pakweg 25 cent per wergwerpluier, zit je zo op een marktomvang van
250 miljoen euro.
Slepen met pakken luiers
"We hebben marktonderzoek gedaan bij klanten van Bol.com en daaruit bleek
dat mensen, als we babyproducten gingen aanbieden, ook graag luiers zouden
willen hebben. Het bleek dat er duidelijk belangstelling is voor online
inkopen van luiers, mede omdat het een item is waar je mee moet slepen als
je boodschappen doet", geeft de woordvoerder van Bol.com aan.
De Nederlandse webwinkel is zeker niet de eerste die kansen ziet op de onine
markt voor babyartikelen. De grote Amerikaanse concurrent Amazon kocht eind
2010 het bedrijf Diapers.com, een webshop die explosief was gegroeid met de
online verkoop van luiers.
De winst kwam niet zozeer uit de verkoop van luiers, maar uit het feit dat
klanten ook andere babyproducten kochten, zalfjes en rammelaars, met hogere
winstmarges.
Ook Bol.com ziet mogelijheden op dit vlak, aldus de woordvoerder: "Als we
een nieuwe markt betreden, gaan we zowel de breedte als de diepte in. Dus we
bieden een reeks babyartikelen aan, en kiezen er bij luiers bijvoorbeeld ook
voor om zo veel mogelijk verschillende merken aan te bieden. We verwachten
ook dat mensen die regelmatig luiers bestellen, andere verzorgingsproducten
erbij nemen. "
Concurrent Etos
Opvallend is wel dat Bol.com met de verkoop van luiers een directe concurrent
wordt van Ahold-dochters Etos en Albert Heijn. Etos verkoopt zowel luiers in
de winkels, als online. De bezorging van Etos-luiers wordt geregeld door
Albert.nl.
Een snelle vergelijking van het online aanbod van Etos en Bol.com leert dat
laatstgenoemde luiers fors goedkoper aanbiedt. Zo zijn dezelfde
luiersbroekjes van Huggies bij Etos 65 procent duurder dan bij Bol.com. Voor
Huggies DryNites (gewicht: 27 tot 57 kilo) betaal je bij Bol.com omgerekend
0,48 euro per luier, inclusief verzendkosten.
Bol.com geeft aan bewust voor een scherpe prijs te kiezen, omdat dit voor
consumenten zwaar telt. "Uit ons onderzoek bleek ook dat mensen die
kinderen krijgen, vaak al van vrienden en kennissen horen waar je luiers het
goedkoopst kunt krijgen. Een scherpe prijs is een must en we willen dus
zeker concurrerende prijzen bieden. Ook omdat we in het algemeen willen dat
je bij Bol.com de beste deal krijgt voor webwinkelen."
Toch kunnen Bol.com en Etos beide prima naast elkaar bestaan, geeft de
woordvoerder van Bol.com aan. Jan Christiaan Hellendoorn, namens Ahold
woordvoerder van Etos, wil hierop geen commentaar geven, zolang de overname
van Bol.com nog niet officieel is afgerond.
Wel stelt Hellendoorn dat er "nul" correspondentie is geweest tussen
Ahold en Bol.com over prijsbeleid bij babybartikelen. Franchisenemers van
Etos kunnen door de goedkope aanbiedingen van Bol.com echter wel prijsdruk
voelen op de luiermarkt. De woordvoerder van de Etos Franchisevereniging wil
desgevraagd geen commentaar geven. "Wij praten niet met de pers."
Prijsvechten
De echte concurrentie op de online markt komt voor Bol.com waarschijnlijk van
prijsvechters als Kruidvat. De kruideniersketen die in handen is van het
Chinese conglomeraat Hutchison Whampoa zit met z'n luierprijzen vaak nog
onder de aanbiedingen van Bol.com (zie kader: Luierprijzen).
Woordvoerder José Mes van Kruidvat ziet de intrede van Bol.com in de babymarkt
niet als een bedreiging. “Wij hebben een groot aanbod, een groot eigen
marktaandeel en veel eigen winkels. Gezien de bereikbaarheid en de prijs van
onze luiers, zien wij de komst van Bol.com met vertrouwen tegemoet.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl