Het opladen van elektrische auto’s is niet zonder gevaar voor omstanders. Losliggende laadkabels zorgen bijvoorbeeld voor struikelgevaar.

Gemeentes treden op tegen laadkabels die op stoepen liggen met boetes

Een inwoner uit Almere kreeg onlangs een prent van 259 euro gepresenteerd omdat hij zijn auto oplaadde met een kabel die over de stoep liep.

Het opladen van je elektrische auto voor de deur is aan meer regels gebonden dan je zou denken. Een inwoner van Almere ondervond dit onlangs toen hij een boete van 259 euro op de deurmat vond. Hij mocht van de gemeente niet zomaar een laadkabel op de stoep laten liggen, meldt Omroep Flevoland.

Elektrische auto-oplader Radjesh Karia was verrast door de boete. Hij laadt zijn voertuig al sinds 2017 op in Almere-Buiten en heeft er nog nooit problemen mee gekregen. Hij legt zelfs rubberen blokken over de kabel zodat niemand erover kan struikelen.

De gemeente verzocht Karia eerder de kabel in een speciale kabelgoot te laten wegwerken. Deze zouden zij voor hem komen plaatsen, tegen betaling natuurlijk. Maar van dat laatste is nog niets gekomen, terwijl Karia al wel 181 euro heeft betaald voor de aanleg van de kabelgoot.

Karia voelt zich volgens Omroep Flevoland inmiddels gepest door handhavers van de gemeente. Op camerabeelden is te zien dat de handhavers dagenlang achter elkaar zijn auto controleren, terwijl elders in de buurt mensen op dezelfde manier hun auto opladen.

Nu laat de gemeente Almere weten dat de boete ‘on-hold’ staat totdat er is nagekeken of de kabelgoot inderdaad nog aangelegd dient te worden. Mocht dat zo zijn, dan wordt de boete kwijtgescholden.

Opladen op straat mag niet zomaar

De boete toont aan dat het opladen van een elektrische auto aan de stoep voor het huis niet zomaar kan. Er zijn gemeenten, zoals Utrecht en Wijchen, die simpelweg het simpelweg verbieden dat er een laadkabel over de stoep getrokken wordt. Ook niet als er een matje of rubberblokken overheen geplaatst worden.

In essentie is een EV opladen aan de stoep verboden, maar wordt het gedoogd. Hierbij moeten er wel regels in acht genomen worden. Zo mag er in sommige gevallen alleen aan huis geladen worden als er in een straal van 300 meter geen laadpaal te vinden is.

Ook moet de laadkabel in goede staat verkeren en mag hij maximaal 10 meter lang zijn. Er mag alleen kabel over de stoep lopen als deze bedekt is met een mat, of als er op een andere manier gezorgd is dat mensen er niet over kunnen struikelen.

Kabellegger is verantwoordelijk voor eventuele ongelukken

Iets wat belangrijk is, want in alle gevallen gaat de wet er vanuit dat de legger van de kabel ook verantwoordelijk is voor eventuele ongelukken die hiermee gebeuren. Er is dus geen mogelijkheid om de gemeente aansprakelijk te stellen omdat die geen laadpaal in de buurt levert en jij daardoor ‘verplicht’ bent om thuis te laden.

Alternatief kun je als eigenaar van een elektrische auto een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Als die wordt gegeven, dan mag je een kabel over de stoep naar de auto laten lopen. Wel wordt er nog steeds van je verwacht dat je dit veilig doet.

Een kabelgoot lijkt de perfecte oplossing voor dit probleem, en is ook al te verkrijgen. Dit zijn stoeptegels waarin een sleuf verwerkt. Hierin past de laadkabel die vervolgens wordt afgedekt door een dikke laag rubber. Zo blijft de kabel verborgen en vormt hij ook geen struikelgevaar meer.

LEES OOK: Elektrische auto draadloos opladen, terwijl je op de snelweg rijdt: Amerikaanse onderzoekers mikken op invoering over 5 jaar