Het Duitse auto- en motorfietsenconcern BMW is in het eerste kwartaal door de
crisis op de automarkt in de rode cijfers gedoken. Het nettoverlies kwam uit
op 152 miljoen euro tegen een winst van 487 miljoen euro een jaar geleden.
Dat maakte BMW woensdag bekend.

Omzet daalt
De omzet daalde met 13 procent tot 11,5 miljard euro. De verkoop van de merken
BMW, Mini en Rolls-Royce ging met 21 procent omlaag tot 277.264 voertuigen.
Een winstprognose voor 2009 gaf BMW niet. Eerder liet ’s werelds grootste
producent van luxe auto’s weten dat de wereldwijde verkoop dit jaar lager
zal uitvallen dan vorig jaar, toen ruim 1,4 miljoen voertuigen werden
verkocht.

Verlies van 55 miljoen euro
Het verlies voor belastingen kwam in het eerste kwartaal uit op 55 miljoen
euro vergeleken met een winst van 827 miljoen euro een jaar eerder. Dat is
beter dan analisten hadden verwacht. Zij gingen uit van een bedrijfsverlies
van 291 miljoen euro. Ook de omzet viel hoger uit dan verwacht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl