BMW investeert 170 miljoen dollar in de bouw van twee nieuwe regionale
distributiecentra in de staten Pennsylvania en Illinois. Daardoor komt het
totaal aantal centra voor de distributie van reserve-onderdelen van BMW in
de VS uit op zes. Het autoconcern steekt daarnaast 100 miljoen dollar in de
uitbreiding van zijn Amerikaanse hoofdkantoor in Woodcliff Lake in de staat
New Jersey.
Eerder dit jaar gaf BMW al aan 750 miljoen dollar te investeren om de
productiecapaciteit van zijn Amerikaanse fabriek in Spartanburg, South
Carolina, uit te breiden. De jaarlijkse productie moet van 160.000 naar
240.000 voertuigen in 2012. Door in de VS auto’s te bouwen, wil BMW zich
afschermen tegen de negatieve wisselkoerseffecten door de zwakke dollar.
De VS zijn een van de belangrijkste afzetmarkten van BMW. De grootste
fabrikant van luxe auto’s ter wereld verkocht vorig jaar 336.000 wagens in
de VS, een stijging van 7,1 procent. De Amerikaanse verkoop is goed voor
ongeveer 22 procent van de totale omzet van het autoconcern uit München.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl