BMW doet dit jaar op de Amerikaanse technologiebeurs CES ietwat tegendraads. Het presenteert geen elektrische SUV met grote schermen in het interieur, zoals veel andere automakers de afgelopen tijd wel deden. Nee, in plaats daarvan komen de Duitsers met de BMW i Vision Dee.

Het gaat om een relatief kleine en sportieve sedan waarin geen enkel scherm te vinden is. Het enige waar het Duitse merk wel de trend in volgt, is de volledig elektrische aandrijving.

Met de i Vision Dee probeert BMW te laten zien dat een auto meer dan een auto, maar ook bijvoorbeeld een persoonlijke assistent of een verlengstuk van je persoonlijkheid kan zijn. Dee staat dan ook voor Digital Emotional Experience. Heb je vandaag geen zin in een zwarte auto, dan kan dit conceptmodel met een druk op de knop van kleur veranderen.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee
BMW

Vorig jaar toonde BMW al een SUV die met E-ink van kleur kon veranderen, maar destijds was kleur een breed begrip. Het bleef beperkt tot grijstinten. Deze technologie is nu doorontwikkeld om maximaal 32 kleuren weer te geven. En daarbij is het niet beperkt tot kleur voor de hele auto, maar kunnen 240 panelen los aangestuurd worden om elk een andere kleur aan te nemen.

Volgens BMW kan de auto hiermee onder andere een gepersonaliseerd welkomstscenario uitvoeren waarbij de panelen van kleur veranderen op basis van de wensen van de bestuurder. Ook kan er gecommuniceerd worden via de koplampen die zich als de 'ogen van de auto' kunnen gedragen.

De hele ervaring kan extra persoonlijk gemaakt worden met een op het raam geprojecteerde avatar van de bestuurder. Hierbij kan een welkomstbericht geplaatst worden.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee
BMW

En daarmee komen we ook direct op het gebrek aan schermen in de i Vision Dee. BMW is van mening dat ramen even goed dienst kunnen doen als schermen. Het heeft de technologie achter de heads-up display verder verbeterd waardoor er kleuren en animaties op de ramen worden geprojecteerd. Daarmee veranderen ze dus hele ramen, of een gedeelte daarvan, in schermen waarop informatie gedeeld kan worden.

Hoe je de auto dan kunt bedienen als je de schermen niet kunt aanraken? Dat doe je in dit geval met aanraakgevoelige oppervlaktes. De deur openen doe je bijvoorbeeld door een oplichtend gedeelte van de deur aan te raken, en het infotainmentsysteem aansturen doe je met behulp van de oplichtende 'knoppen' op het dashboard.

BMW i Vision Dee
BMW i Vision Dee
BMW

Dat laatste klinkt natuurlijk erg futuristisch en vooral onpraktisch, en het is dan ook maar de vraag of we dit uiteindelijk op de 'Neue Klasse'-auto's van BMW zullen gaan tegenkomen.

De autofabrikant zegt namelijk dat veel van de technologie en de vormgeving van de i Vision Dee terug te vinden zal zijn bij de geheel nieuwe categorie auto's die het merk vanaf 2025 wil introduceren. De heads-up display over de hele breedte van de voorruit is hiervoor al bevestigd.

LEES OOK: Volkswagen introduceert nieuwe elektrische auto op CES 2023: dit is de ID.7