BMW heeft vorige week de Vision Neue Klasse X onthuld, een nieuw ontwerp voor de elektrische SUV’s van het merk. Of, zoals BMW het noemt, SAV’s (Sports Activity Vehicle). Daarmee bood de Duitse autofabrikant een eerste blik op een volledig nieuw ontworpen model dat in 2025 in productie gaat.

De Vision Neue Klasse X is de SUV-variant van de Vision Neue Klasse, een serie elektrische auto’s die BMW vorig jaar al presenteerde. Het conceptmodel dat vorige week werd getoond, is een voorproefje van het uiteindelijke design van alle X-modellen die vanaf eind 2025 op de weg moeten verschijnen.

Het ontwerp betreft een splinternieuw platform. Vaste onderdelen als chassis, stuurinrichting, wielaandrijving en wielophanging heeft het automerk totaal opnieuw ontwikkeld. Een proces waarbij BMW zegt gebruik te hebben gemaakt van de mooiste technologie en waarbij bovendien nieuwe kansen aan het licht kwamen.

De Vision Neue Klasse X, zoals we hem vorige week zagen, is voor 95 procent klaar voor productie en zal vermoedelijk alleen nog kleine cosmetische veranderingen ondergaan voordat het zover is. Onderhuids rolt hij op het nieuwe 800 V-systeem van BMW, waardoor hij 30 procent sneller kan laden en een 30 procent grotere actieradius heeft dan de huidige elektrische BMW’s.

En ook in het interieur wordt gespeeld met nieuwe technologie. Een voorbeeld is de ‘BMW Panoramic Vision’, een head-up display over de gehele breedte van de voorruit, waarop een groot deel van het instrumentarium -en meer- wordt weergegeven. We zien ook allerlei nieuwe snufjes in de vorm van semi-zelfrijdende technologie.

Beide Vision Neue Klasse modellen
Beide Vision Neue Klasse modellen
BMW

Naast de genoemde vernieuwingen, kan er volgens BMW nog veel meer verbeterd en veranderd worden met zijn ontwerp voor elektrische SAV's. Ofwel, er is ineens een hoop mogelijk. Althans, als je er met de ogen van Adrian van Hooydonk, Head of BMW Group Design, naar kijkt.

Efficiëntie van elektrische auto's kan veel beter

Zo lijkt efficiëntie een ondergeschoven kindje te worden in een wereld van steeds groter en zwaarder wordende elektrische auto's. Stroom is immers toch goedkoop. Van Hooydonk ziet dat toch iets anders. Volgens hem is efficiëntie juist heel belangrijk en besteedt het designteam van BMW hier veel tijd en aandacht aan.

"Het is vooral belangrijk omdat het uiteindelijk klanten overtuigt”, zegt Van Hooydonk tegen Business Insider Nederland. “Het gaat niet alleen over infrastructuur, maar ook over actieradius. Hoe ver kan ik hiermee komen?”

“Ik denk dat het juist nu heel belangrijk is om hierop te letten. Er moeten nog zoveel mensen overtuigd worden dat elektrische mobiliteit iets goeds is”, aldus de Nederlandse ontwerper.

Naast efficiëntie en actieradius, trekt ook een mooi design mensen over de streep. Daar ligt volgens Van Hooydonk een belangrijke kans. “Je ziet dat de ontwerpen van veel fabrikanten de laatste tijd meer en meer op elkaar beginnen te lijken. Ik denk dat daar een kans ligt om jezelf te onderscheiden, iets wat we denk ik ook doen met de Neue Klasse.”

Als auto-ontwerper is het volgens Van Hooydonk altijd fijn als je wat vrijer mag zijn. "Bij EV's ligt de batterij in de vloer en zitten de passagiers erop, waardoor de auto wat hoger wordt", legt hij uit. "Maar in principe heb je met het ontwerpen van EV's meer vrijheid, de proporties staan niet zo vast."

Zo mag zijn designteam "gelukkig" met grotere wielen werken en is er meer mogelijk in het interieur. Daarnaast is het volgens Van Hooydonk mogelijk om de wielbasis, die bepalend is voor de ruimte in de auto, te verlengen. "Iets wat wij ontwerpers sowieso altijd graag zien, een lange wielbasis", zegt hij.

Tegelijk kunnen de auto's volgens Van Hooydonk zo worden ontworpen dat de voor- en achterbumpers minder ver buiten de wielen uitsteken. Beide dingen komen de stabiliteit en wegligging van de auto’s ten goede”, stelt de ontwerper.

Grotere wielen, langere wielbasis en de bumpers steken minder ver uit.
Grotere wielen, langere wielbasis en de bumpers steken minder ver uit.
BMW

Volgens hem kunnen we de uitwerking hiervan zien in de verhoudingen tussen de wielen en de carrosserie van de Neue Klasse-modellen. En het interieur is ruimer dan ooit, wat wordt versterkt door allerlei nieuwe, technologische snufjes die een ruimtelijk gevoel geven.

Duurzamer ontwerp maakt recyclen makkelijker

Door de overstap naar een volledig elektrisch platform en het feit dat je daarbij volledig opnieuw kunt beginnen met het bouwen van een auto, ontstaan er ook nieuwe kansen. Niet alleen voor verbetering van de duurzaamheid van het platform, maar voor hetgeen erop gezet wordt.

“We houden allemaal van onze planeet en alle ontwerpers willen daaraan bijdragen”, zegt Van Hooydonk. “Gelukkig is dat wat makkelijker als je vanaf het begin kunt beginnen. Zo kijken wij bij het ontwerpen naar het versimpelen en verminderen van het aantal onderdelen. Daarmee verbeter je an sich de duurzaamheid al, maar wordt het recyclen van de auto ook makkelijker.”

In dat opzicht is ook het materiaal van belang. "We proberen zo min mogelijk gemixte of gelijmde materialen te gebruiken, omdat die niet of moeilijk gerecycled kunnen worden. Wij gebruiken monomaterialen waar mogelijk", legt Van Hooydonk uit, die daarbij benadrukt dat alles uiteindelijk moet meewerken aan een optelsom.

"Hoeveel CO2 kostte het om deze auto te maken? Dat was een belangrijk aandachtspunt in het ontwerpen van de Neue Klasse.”

Volgens hem kan E-ink ook een rol van betekenis spelen in die optelsom. E-ink of EDP (Electronic Paper Display) kennen we vooral van e-readers, waarbij elektronische inkt eruitziet als inkt op papier. Maar BMW heeft EDP gebruikt om het exterieur van meerdere conceptmodellen van kleur te doen veranderen - bijvoorbeeld wit op warme dagen en zwart op koude dagen.

“E-ink is zeker iets wat we in de gaten houden", zegt Van Hooydonk hierover. "Het is een veelbelovende technologie die heel energie-efficiënt is. Het vraagt alleen energie als het van kleur verandert, voor de rest niet”, legt hij uit. “De technologie blijft zich snel verder ontwikkelen en onze ideeën ook, dus op een dag is het mogelijk dat wij deze technologie kunnen verwerken in een productiemodel.”

BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse
BMW

Risico's durven nemen bij ontwerp nieuwe BMW

Het uitbrengen van een nieuw, volledig elektrisch platform brengt naast een hoop kansen ook risico's met zich mee. Het ontwerp kan de markt opschudden, maar ook de plank helemaal misslaan. “Ik denk dat we grote stappen nemen terwijl we de risico’s onder controle houden, of waarvan we het de moeite waard vinden om te nemen”, stelt Van Hooydonk.

Met de BMW i3 en i8 die werden gelanceerd naast het bestaande aanbod aan series, werd de deur naar nieuwe technologieën, klanten en design geopend, zegt Van Hooydonk. Dat bracht volgens hem minder risico met zich mee. "Omdat deze modellen een toevoeging waren op het bestaande productportfolio."

De Neue Klasse wordt juist onderdeel van het bestaande aanbod, waarbij eerst de bestverkochte modellen van de autofabrikant het nieuwe ontwerp krijgen.

"We beginnen in het midden van ons productportfolio met de grootste volumemodellen, een sportieve sedan en een SAV. Wanneer het ontwerp goed is en wordt geaccepteerd, kan het verandering doen versnellen. Daar richten wij ons op.”

LEES OOK: ‘In 2025 is de Europese markt rijp voor een volledig elektrisch platform’ – Nederlands bestuurslid van BMW licht de Neue Klasse toe